בנייה במאחז הפלסטיני סמוך לסוסיא
בנייה במאחז הפלסטיני סמוך לסוסיאתנועת רגבים

המאחזים הפלסטיניים הלא חוקיים ליד היישוב סוסיא בהר חברון מגיעים שוב לבית המשפט העליון.

בעקבות עתירה לבג"צ שהגישה תנועת רגבים כנגד הבניה הלא חוקית באזור, יתקיים היום (רביעי) דיון מכריע על עתיד עשרות הפלסטינים שהשתלטו על הקרקעות הסמוכות לסוסיא.

תיעוד של תנועת רגבים מוכיח כי בניגוד גמור לצו בית המשפט, תושבי המאחז הפלסטיני שליד סוסיא מרחיבים את המאחז בבניה חדשה. "בתמונות שהגיעו לידינו נחשפת השיטה של הפלסטינים להסוות את הבניה הקשיחה מבלוקים על ידי כיסוי המבנה ביריעת בד", אמרו ב"רגבים", "עטיפת המבנה בבד נועדה להציג מצג שווא שהמבנה הקשיח הוא אוהל ארעי כשלמעשה מדובר בבית אבן לכל דבר".

כזכור, במסגרת הדיונים בעתירה, הוציאו שופטי בג"צ לפני כשנה צו ביניים האוסר על הפלסטינים להמשיך ולבנות במאחז. הרכב השופטים בראשות הנשיא אשר גרוניס הכירו באי חוקיות המבנים אך ביקשו לבחון אפשרות של "הסדרת" המאחז על ידי הגשת תכנית בניה חדשה.

כדי ליצור אמון בין הצדדים אסרו השופטים על הפלסטינים להתחיל כל בניה חדשה במאחז. אולם כפי שניתן לראות, גם הפעם, ההתחייבות הפלסטינית לא קוימה.

בתמונה הראשונה שצולמה עוד בשנת 2012 ניתן לראות כיצד בשלב הראשון מקימים הפלסטינים שלד עשוי מתכת שלכאורה תמים ואינו יעודי לשימוש. בשלב השני, לאחר תקופה מסוימת (שנה במקרה הזה) מכסים הפלסטינים את השלד ביריעת בד לבנה ומשווים למבנה חזית של אוהל ארעי.

בשלב השלישי בונים הפלסטינים מתחת לאוהל מבנה עשוי בלוקים בחסות מעטפת בד. כאשר כל העת היריעה מסתירה את הבלוקים זולת שעות בודדות, כפי שמצולם בתמונה, כשהעבודות על הגג שמחייבות הסרה זמנית של היריעה. כמובן שמיד אחר-כך מחזירים את היריעה למקומה והבית חוזר להיות "אוהל".

לדברי "רגבים", מטרת הפלסטינים היא להציג מצג ארעי למקום כשבפועל מדובר במבני קבע, וכן לאכלס את המאחז בכמות מקסימלית של משפחות על מנת להקשות על המנהל האזרחי לפנות את עשרות התושבים של "הכפר העתיק".

בעקבות התיעוד, הגישה תנועת רגבים הודעה לבית המשפט ולפיה יש בידיה ראיות שהפלסטינים הפרו את צו הביניים. "על בית המשפט לבטל את צו הביניים ולהרוס את המבנים שהוקמו בניגוד להתחייבות הקודמת", ביקשו בתנועה.

כאמור, החלטה בעניין תימסר בדיון שיתקיים היום.

כזכור, בשנים האחרונות הקימו פלסטינים מהכפר יטא והסביבה מאחזים לא חוקיים על אדמות טרשים שנמצאים בשטחי C סמוך לישוב סוסיא בדרום הר חברון. המאחזים נפרסים על שטחים נרחבים והוקמו בהם עשרות מבנים לא חוקיים.

בדיקה של המנהל האזרחי העלתה כי אותם מבנים נבנו שלא כחוק ועל כן פקחי המנהל הוציאו כנגדם צווי הריסה. עתירה נגדית לבג"צ של הפלסטינים וארגון השמאל הקיצוני "שומרי משפט", מעכבת את ביצוע צווי ההריסה עד לתום ההליך.

המבנה שהוקם במאחז הפלסטיני סמוך לסוסיא (צילום: תנועת רגבים)
המבנה שהוקם במאחז הפלסטיני סמוך לסוסיא (צילום: תנועת רגבים)