יצביעו. בחירות
יצביעו. בחירותIsrael news photo: Flash 90

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק הרשויות המקומיות.

על פי הצעת החוק, מועמד לראשות הרשות המקומית יהיה חייב להתגורר ברשות שבה הוא מתמודד, לתקופה של לפחות שישה חודשים לפני מועד הגשת הרשימות.

בדברי ההסבר להצעה, נכתב כי "בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה, בעיקר פוליטית, של "הצנחת" מועמדים לראשות רשות. אזרחים שאינם תושבי אותה רשות מקומית מעבירים את כתובתם סמוך למועד הגשת הרשימות, אך ורק כדי להתמודד בה לראשות, וזאת בלי שיכירו כלל את העיר, על מגוון צרכיה, מעלותיה או מגרעותיה ואפיוניה".

"כדי לנהל עיר, ראוי שראש הרשות יכיר את המערכת העירונית והמנגנון שלה, כך שיוכל לנווט את העיר בצורה מקצועית ומיטבית. למועמד שאינו תושב הרשות, ייקח זמן רב ללמוד את צורכי העיר ותושביה, ולהכיר את המערכות השונות. בזמן זה, תושבי הרשות יוצאים נפסדים".

בנאומו במליאה בעת הצגת החוק הדגיש הרב מוזס את חשיבות ההצעה ותאר את המצב: "לפני הבחירות האחרונות ברשויות המקומיות, התקיים ראיון עם אחד המועמדים לראשות העיר. מועמד שלא התגורר בעיר בה התמודד והוצנח לקראת הבחירות. במהלך הריאיון, נשאל שאלות פשוטות של הכרת העיר, הוא לא ידע לענות עליהם! על מבנה ידוע שהתקיימו מולו בשעתו אינספור הפגנות וכבר נהרס לפני עשור, לא ידע להשיב איפה מיקומו, ולא שכבר נהרס. להיפך, הוא הציע לדאוג שלא יהרס.. מוצנח דומה הביע בורות באחוז הנזקקים לרווחה, אחר לא ידע כמה תלמידים בעיר, או מהו שטח השיפוט העירוני. ראש עיר אולי לא צריך להכיר כל מבנה, מסעדה או שעות הפתיחה של בתי עסק בעיר, אבל הוא כן צריך להכיר את המערכת העירונית ואת המנגנון שיעמוד בראשה, כדי שיוכל לנווט את העיר בצורה מקצועית ומיטבית. למועמד שבא מבחוץ ואינו תושב העיר, אין את הידע וההכרה הבסיסיים האלו".

הרב מוזס אמר עוד: "בתוך עמי אני יושב ומכיר את המציאות הפוליטית והבלתי נמנעת לפעמים, של "ייבוא" מועמדים מבחוץ. ככה זה ברשויות, ככה זה בכנסת וככה בכל תפקיד פוליטי. אי אפשר למנוע את זה וזו גם לא הכוונה. הצעת החוק באה בסך הכול למנוע את התופעה של מועמדים הרואים את עצמם ראויים לעמוד בראש העיר וכלל אינם מכירים את העיר".

הרב מוזס סיפר כי במהלך השבוע האחרון פנו אליו חברי כנסת והעלו בפניו את הטענה, שמכיוון ומדובר בבחירות דמוקרטיות, יש להשאיר בידי הבוחר את ההחלטה. אם התושבים לא ירצו את המועמד המוצנח שלא ייבחרו בו. הרב מוזס השיב: "קודם כל, לא תמיד התושבים מכירים את המועמד. הפוליטיקאים עסוקים בהתקוטטויות ובהתגוששויות פוליטיות עד הרגע האחרון ובפרק הזמן הקצר שנשאר, אין בידי התושבים לגבש עמדה ודעה על המועמד, ובעצם אין לתושבים זכות "בחירה".

בסיכום דבריו אמר הרב מוזס כי הצעת החוק אינה מונעת ממועמדים שאינם תושבי העיר מלהתמודד, אלא מקדימה בחצי שנה את המועד בו ייאלצו לעבור להתגורר ביישוב בו הם מתמודדים. הרב מוזס הודה לשר הפנים על תמיכתו בחוק.

כאמור, הצעת החוק אושרה ללא מתנגדים והיא תועבר לוועדת הפנים ואיכות הסביבה להכנתה לקריאה ראשונה.