היערכות בלונדון
היערכות בלונדוןפלאש 90

אייאן חירסי-עלי היא ילידת סומליה שנדדה בילדותה בין מדינות ערביות שונות בשל תלאות משפחתיות.

כשבגרה שידך לה אביה קרוב משפחה מבוגר בקנדה, והיא נמלטה בדרך לנישואיה הכפויים והסתתרה בהולנד תחת שם בדוי. את קורות חייה תיארה בספר האוטוביוגרפי "כופרת".

מאז פרסומו של הספר היא נאלצת לממן שומרי ראש קבועים שיגנו עליה, בגלל האופן בו התייחסה לאסלאם ולהגדרתה ככופרת.

בספרה החדש, "נוודת", מתמודדת אייאן עם הטענות כי יחסה לאסלאם מבוסס על נסיונה האישי העגום.

היא פורשת את המבנה המסורתי של התרבות במזרח, שחיה בשבטים לאורך כל השנים, כמבוססת על קוד של כבוד ובושה. היא מנתחת את יחסם של המוסלמים לנשים, לכסף ולאלימות כנובע מהקוד התרבותי הזה.

בספר היא עוסקת בשאלת ההגירה שמעסיקה רבות ממדינות אירופה והשתלטות מוסלמים רדיקליים שמעבירים את המהגרים שטיפת מוח כלשונה. היא מנסה לאתר את הסיבות להתגייסות מהגרים דור שני במדינות רווחה אירופיאיות ובראה''ב, לפעילות טרור נמרצת. ההסברים, לדעתה של אייאן, לא נמצאים רק בשפל הכלכלי של קבוצות המהגרים, כפי שנוח לחשוב.

אם ספרה הקודם קומם עליה מוסלמים נזעמים בכל העולם, הספר החדש מקומם גם פעילי שמאל רבים. הפערים המנטליים המהותיים בין המהגרים לאזרחי המערב נקראים "רב תרבותיות" וכך הליברלים מתעלמים מהפערים המהותיים בתרבות.

היא לא חוששת לטעון כי אירופה כבר אבודה וארה''ב יושבת על חבית חומר נפץ, ולהאשים את כל אלו שלא מנסים לשלב את המוסלמים בנורמות החיים הכוללות שיח במקום אלימות, תכנון כלכלי ויחסים מכבדים לנשים במקום מילת נשים, רעלות ואיסור לצאת החוצה. 

אבל הספר לא רק עוסק באיתור הבעיות כתוצאה מהגירת מוסלמים אלא גם מציע פתרונות שונים, למי שלא מפחד שהסעודים יפסיקו להזרים כסף לאוניברסיטה/עיתון/עמותה שלו, אם ידבר נגד העקרונות החברתיים הקלוקלים שבאסלאם.

ובעין הישראלית שלנו, מרתק לראות התייחסות חיצונית לבעיות שהביאו עימם מבקשי העבודה האפריקאים, ולאנטישמיות המוסלמית המגדירה בכל מסגד את "ההאויב הציוני"- כי הוא יסיח את דעתם של ההמונים מבעיות פנים מדינתיות.