ישראייר
ישראיירצילום: פלאש 90

מדרגות המשמשות לעלייה והורדת נוסעים נותקו ללא אזהרה ממטוס ישראייר בידי עובדי רשות שדות התעופה, בזמן שעמדו עליהן ארבע דיילות ואחראי משמרת, כך חושף דו"ח חדש של חוקר תאונות אוויריות ראשי במשרד התחבורה, עו"ד יצחק רז (רזצ'יק).

על פי הדו"ח, צוות מטוס איירבוס מדגם A-320 של חברת ישראייר חנה בעמדה והתארגן לטיסה מנתב"ג לאילת ב-5 לינואר.

בסיום העלאת הנוסעים, לקראת סגירת הדלת הקדמית, 4 דיילות קרקע של חברת התעופה עמדו על כבש המדרגות המתנייע מהסוג המקורה. אחראי המשמרת שלהן עמד באות העת בפתח המטוס, כדי לסגור את הדלת ולרדת בכבש המדגות. במצב זה, נהג כבש המדרגות, עובד רש"ת, התניע את המנוע וללא כל התראה או הודעה, כשדלת המטוס עדיין פתוחה, החל בתנועה לאחור.

"אחראי המשמרת שהופתע מתזוזת גרם המדרגות, הספיק להיאחז ורק בנס לא נפל למטה וכך גם ארבע הדיילות, אחזו בחוזקה במעקים על מנת להימנע גם הן מנפילה", נכתב בדו"ח.

אחראי המשמרת צעק מפתח המטוס לנהג לעצור, אך הוא לא שמע. רק לאחר שהאחראי המשמרת צעד למכונאי של חברת אל על שהיה על הקרקע וזה סימן לנהג לעצור, הנהג עצר כשכבש המדרגות מרוחק 5 מטרים מהמטוס וכיבה את המנוע. הדיילות ירדו במדרגות. הנהג חזר וקירב את כבש המדרגות ואחראי המשמרת סגר את דלת המטוס, ירד מטה והמטוס יצא לטיסה לאילת.

"התקרית מסווגת כאישית של נהג כבש המטוס, עקב עבודה שלא על פי הנוהל המחייב ומבלי לבצע את תפקידו כנדרש. לאירוע תרומה ניהולית של ישראייר ורש"ת בכך שלא מנעו התפתחות של נורמות עבודה המנוגדים לנהלים", קבע החוקר הראשי במסקנותיו.

"נהג הרכב כשל במילוי חובותיו לפני תחילת ההתנתקות. קרי, לא עלה על גרם המדרגות, לא וידא כי דלת המטוס סגורה, המעקבים מוסטים חזרה והמדרגות נקיות מלכלוך. על פי הנהלים רק לאחר שהנהג מוודא כל זאת בעצמו הוא רשאי להסיע את הרכב. אחראית רחבת החנייה שגתה בכך שסימנה לנהג את הסימון המקובל X וסימנים אחרים בניגוד לנהלים", המשיך רז וכתב במסקנותיו.

עו"ד רז מתח ביקורת גם על נוהלי ישראייר ורשות שדות התעופה "לגבי פעולות ניתוק מדרגות מהמטוס הנוהל של הרשות אינו מפורט. הוא מסתפק בהפניה לנוהל ההתחברות, ומורה לבצע פעולה הפוכה. נוהל ישראייר כללי מדי ואיננו מפרט לפרטי פרטים את פעולות ההתחברות וההתנתקות".