תשמישי קדושה
תשמישי קדושהצילום: פלאש 90

תשמישי קדושה כוללים קשת רחבה של פריטים אשר נועדו לעבודת קודש ולקיום מצוות.

מדובר במוצרים העשויים מחומרים שונים כמו כסף ובד, וביניהם חנוכיות, פמוטים, קערת פסח, כיסוי לחלה, טליתות, שופר, מזוזות, תפילין וכיפות. מפאת המשמעות הגדולה של תפקידם ושימושיהם נדרשת תשומת לב מיוחדת בעת ניקיונם, וזאת על מנת לשמור על שלמותם וכשרותם, ולהעניק להם חזות נקייה ומטופחת.

חשוב לדעת כי עבור כל סוג של תשמיש קדושה קיימות שיטות ניקוי אופייניות, רובן מבוססות על מסורות שעברו מאם לבת במשך הדורות, ואחרות על אמצעים עכשוויים. לפניכם מספר עצות שימושיות לשמירה וניקוי של תשמישי קדושה נבחרים.

תשמישי קדושה מכסף

רבים מבין תשמישי הקדושה עשויים מכסף, כגון פמוטים, חנוכיות, כוסות קידוש וקערות סדר פסח. כלים אלו נוטים להשחיר עם הזמן, ועל מנת לנקותם ניתן להשתמש במספר אמצעים:

לשים את כלי הכסף בקערה מצופה בנייר אלומיניום מלאה במים רותחים, עם שליש כוס אבקת סודה לשתייה ושתי כפות מלח גס. יש להשרות את הכלים כחמש דקות ולאחר מכן לשטוף היטב בכיור, ולהבריק ולייבש אותם בעזרת מטלית יבשה מכותנה.

ניקוי שעוות נרות מפמוטים וחנוכיות - הקפאת הפמוטים במקרר למשך הלילה גורמת לשעוות הנר להתכווץ. כך היא מחליקה בקלות הפמוט, וניתן להסירה ללא קושי ובלי שריטות ופגיעות בפריט.

תחזוקת תשמישי קדושה מכסף – תשמיש קדושה מכסף, כמו כוס קידוש או קערת פסח, מומלץ לשטוף ולייבש היטב מיד לאחר השימוש וכך למנוע היווצרות כתמי מים. כמו כן, יש לשמור את כלי הכסף בנפרד מכלי אלומיניום העלולים להכתימם לצמיתות.

פמוטים
פמוטיםויכלכל יוסף

עצות סבתא נוספות לניקוי תשמישי קודש מכסף

מלבד האמור לעיל, קיימות הרבה שיטות סבתא המשתנות מבית לבית עבור ניקוי תשמיש קודש מכסף. שיטות אלו כוללות בין היתר שימוש במיני ירקות ופירות, כמו שפשוף הכלי עם חלקה הפנימי של קליפת בננה וניגובו עם מטלית לחה, או הכנסת כלי הכסף לתוך סיר עם תפוחי אדמה רכים למשך כשעה, כשלאחר מכן שוטפים ומייבשים עם מטלית יבשה. כמו כן, ניתן לנקות כלי כסף ביעילות עם משחת שיניים על ידי מריחת שכבה, המתנה בת מספר דקות , שטיפה מוקפדת במים חמים ושפשוף עם מטלית רכה ויבשה.

עצות לניקוי טליתות ובדים שנועדו לתשמישי קדושה

תשמישי קדושה כוללים כאמור מגוון פריטים העשויים מבד, ביניהם טליתות, ציציות וכיסויים לחלות הנוטים להתלכלך ולספוג ריחות לא נעימים. במקרים רבים מדובר בעבודות יד ובבדים עדינים, לכן עדיף שלא לכבס את התשמישים במכונת כביסה אלא לנקוט בניקוי יבש. הדבר נכון במיוחד עבור טליתות שפתיליהן עשויים מצמר ולכן ניקוי במכונת כביסה עלול להשחיתם. יחד עם זאת, מי שאינו נוטה לגישת הניקוי היבש יוכל לנקות את הפריט בבית, באמצעות כביסה ביד במים קרים עם שמפו מיוחד לטקסטיל. כמו כן, במקרה של הצהבת הפריט ניתן להשתמש בחומרי הלבנה, אך כדאי לבדוק שלא מדובר בחומר בעל ריח חזק ולא נעים. גם השריית הבד לאחר הכיבוס במשך חצי שעה בקערה עם חלב ושטיפתו לאחר מכן מסייעת בהלבנה. בכל מקרה, אחרי כיבוס הפריט יש לייבשו במקום מוצל ללא שמש ישירה כדי למנוע הצהבה, ואת הבד ניתן לגהץ בחום נמוך אך בשום פנים ואופן לא לייבש במייבש כביסה.

פמוטי שבת
פמוטי שבתויכלכל יוסף

ניקוי פריטי קדושה ייחודים

מלבד תשמישי קדושה העשויים מכסף, מבד או מחומרים נורמטיביים אחרים, קיימים גם תשמישים העשויים מחומרים מיוחדים, ובעת רכישתם חשוב לברר עם המוכר כיצד לנקותם. דוגמא לפריט  ייחודי הינו השופר, בו יש להשתמש כשהוא נקי מלכלוך מפאת קדושתו, וכן על מנת שיפיק צליל משובח. יש לציין כי בהלכה אין דינים לגבי אופן ניקוי שופר, מלבד שמירה שלא ינקב והימנעות מניקוי במי רגלים. לכן, גם כאן יש מספר שיטות ומסורות החל בניקוי עם מים וסבון, ועד לשימוש בחומץ יין ואלכוהול ספוגים במטלית מכותנה.

הכתבה באדיבות חנות "ויכלכל יוסף" - תשמישי קדושה, ספרי קודש, מוצרי יודאיקה, ספרי תורה, תפילין, ועוד... יגדיל תורה ויאדיר: שיעורי תורה בכל הנושאים.