אלימות מילולית בועדת הכנסת

ח"כ זבולון כלפה (הבית היהודי) פנה לוועדת האתיקה של הכנסת לאחר שהותקף על ידי חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה (בל"ד) במהלך דיון בוועדת הפנים.

במהלך הדיון, שהתקיים בתחילת חודש נובמבר 2013 ועסק בתפילת יהודים בהר הבית, הפריעו ח"כים ערבים וח"כים ממרצ וגרמו להפסקות ממושכות בדיון, עד שהוצאו על ידי הסדרנים.

ח"כ זחאלקה צעק על ח"כ כלפה "פאשיסט, גזען, מתנחל, כובש", וביקש להדוף אותו אך הסדרנים שחצצו בין השניים בגופם, מנעו זאת ממנו.

לאחר דיונים ממושכים החליטה היום (רביעי) ועדת האתיקה של הכנסת להסתפק בהערה לחבר הכנסת זחאלקה, למרות מעשיו החמורים. בהחלטת הוועדה נכתב כי התנהגותו של חבר הכנסת זחאלקה "אכן עולה כדי הפרה של כללי האתיקה בהיותה פוגעת פגיעה של ממש בכבוד הכנסת וכבוד חבריה".

עוד נאמר בהחלטה כי ההתבטאויות חרגו מכל התנהגות מקובלת בדיוני הועדות: "לא ניתן להשלים עם התנהגות בריונית מסוג זה שמטרתה למנוע קיומו של דיון לגיטימי בכנסת. אין מדובר בהתבטאות פוליטית חריפה אלא בניסיון למנוע קיומו של דיון ובהתנהגות גסת רוח".

חבר הכנסת כלפה הביע אכזבה מהחלטת ועדת האתיקה ואמר כי "מדובר בהחלטה חסרת שיניים. איך ייתכן שחבר כנסת מותקף במהלך דיון והח"כ הפוגע מקבל הערה לתיק האישי כאילו הוא תלמיד בבית ספר?!. לא מדובר כאן בחופש הביטוי אלא בחופש השיסוי, חברי כנסת ערבים מסיתים וממרידים נגד המדינה והכנסת מאפשרת להם להמשיך להשתולל. אירוע מסוג זה מחייב התייחסות ומשמעותית ואינו יכול להסתכם בהערה בלבד".

יצוין כי בנוסף לח"כ כלפה הגישו חברות הכנסת אורית סטרוק ומירי רגב קובלנות נגד ח"כ זחאלקה וח"כ אחמד טיבי המתייחסות לדיון בועדת הפנים.

ח"כ סטרוק ציינה בפנייתה כי "ח"כ טיבי התבטא כנגדי בצורה משתלחת בצעקות והטיח בי אמירות חמורות שאין מקומן בכנסת ישראל. בין האמירות: "את מתנחלת בזויה", "הנעל של ערפאת שווה עשר כמוך".

ח"כ סטרוק הוסיפה כי "ח"כ טיבי איים כי בעקבות החלטה לגיטימית של כנסת ישראל אם תתקבל כזו, "תפרוץ אינתיפאדה שלישית".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ רגב כתבה בקובלנה "עוד בטרם הספקתי לפתוח את הישיבה פרץ חה"כ טיבי בצעקות ואליו הצטרפו גם חברי הכנסת זחאלקה ואגבאריה. הצעקות לוו בהכפשות ושימוש בביטויים גסים כמו "חוצפנית" "פירומנית" "את גורמת לאינתיפאדה שלישית" ועוד. היה ברור שחברי הכנסת הערבים שהגיעו לדיון חברו ביניהם על מנת שלא לאפשר את קיום הדיון".