גיהנום תעבורתי וסכנה בטחונית. אזור המחסום
גיהנום תעבורתי וסכנה בטחונית. אזור המחסום הלל מאיר

ראשי הערים והמועצות של רמאללה, אל בירה, סילוואד, דיר-ד'בואן, ביתין, אלמזרעה אלשרקייה, עין יברוד וכפרים נוספים באזור רמאללה, דורשים בעתירה לבג"ץ לפתוח לתנועת פלסטינים את המחסום הסמוך למנהל האזרחי בבית אל.

בעתירה, אשר הוגשה בסיוע ארגון השמאל הקיצוני "המוקד להגנת הפרט מיסודה של ד"ר לוטה זלצברגר", טוענים העותרים כי הגבלת התנועה לרחבי חירום, רכבי או"ם ורכבי VIP, איננה חוקית ופוגעת פגיעה לא מידתית באוכלוסיה הפלסטינית באזור.

על מנת להבהיר את הבעיה מציינים העותרים, כי המרחק מהיישוב ביתין לרמאללה וממנה התארך מכ- 3 ק"מ לכ-15 ק"מ, וזמן הנסיעה התארך מכ-10 דקות לכ-30 עד 40 דקות, זאת, היות והתושבים נאלצים לנסוע בדרך עוקפת, העוברת דרך היישובים עין יברוד ודורא אל-קרע.

העותרים אף הציגו את המצב בדרך ציורית מאוד, "הדבר דומה לאדם המעוניין לנסוע מבית משפט נכבד זה לבית נשיא המדינה, אשר נאלץ, במקום לנסוע בדרך הקצרה והמהירה ביותר, לנסוע דרך כביש מנחם בגין עד לצומת הגבעה הצרפתית ומשם דרך שד' חיים בר לב, קריית הממשלה, שייח ג'ראח, השער החדש, שער יפו, בריכת השולטן, דרך חברון והשכונות בקעה והמושבה הגרמנית עד למחוז חפצו. ייתכן ויהיה מי שישמח על ההזדמנות לקיים מפעם לפעם את מצוות "סֹבּוּ צִיּוֹן וְהַקִיפוּ ה", אולם כיצד ירגיש אדם הנאלץ לעשות את הדרך הארוכה הזו בכל יום?".

מהעתירה עולה, כי בצה"ל ובמנהל האזרחי מסרבים לפתוח את הכביש משני נימוקים, בטחוני ותחבורתי. מדובר בכביש שנסלל בחופזה בתוואי בעייתי במסגרת יציאת כוחות צה"ל ממרכזי הערים במהלך אוסלו ב', ועל אף השיפורים שבוצעו בו הוא איננו בנוי לקליטת עומסי התנועה הצפויים במקרה של פתיחת המחסום.

עומסי התנועה שייווצרו במקום אם הכביש אכן יפתח עלולים לדעת גורמי הביטחון לגרום לסיכון בטחוני ממשי לנוסעים על הכביש, בעיקר בשעות הלחץ.

העתירה הוגשה כאמור אתמול (רביעי) והיום (חמישי) הורתה השופטת דפנה ברק ארז למשיבים, המפקד הצבאי לאיזור הגדה המערבית והיועץ המשפטי לגדה המערבית, למסור תגובה מקדמית לעתירה בתוך 45 יום.

אם תתקבל העתירה היא עלולה להפוך את חייהם של תושבי בית אל לגיהנום תעבורתי, וליצור עומסי תנועה כבדים מאוד על כביש צר, מפותל ומסוכן המשמש אותם מזה כשני עשורים.