עצירת גשמים
עצירת גשמיםצילום: פלאש 90

מדינת ישראל חווה בימים אלה עצירת גשמים חסרת תקדים. ברשות המים מציינים בדאגה כי מאז אמצע דצמבר, אז הסתיימה הסערה הגדולה, כמעט ולא ירדו משקעים, והיובש מורגש בעיקר באזורים בהם ממוקמים מקורות המים הטבעיים הגדולים במדינה: אגן ההיקוות של הכנרת, הגליל המערבי ואגן ההר.

"כאמור, יובש כה קיצוני בתקופה הזאת של השנה לא תועד מעולם", אומרים ברשות המים, "בנוסף יש לזכור שגם עונת הגשמים הקודמת, 2012/13, הסתיימה מוקדם ומסוף ינואר 2013 לא ירדו גשמים כלל".

החלטה על הכרזה רשמית על עוצמת הבצורת תתקבל בעוד כחודשיים ויש לקוות שעד אז המצב ישתפר.

הבצורת המתפתחת בימים אלה משפיעה לא רק על מדינת ישראל אלא על כל מדינות מזרח הים התיכון. גם באזורים בעלי תנאים אקלימיים דומים לאלה של ישראל, כגון אוסטרליה, סין, ואזורים בארה"ב, כמו אריזונה, טקסס וקליפורניה, שורר השנה יובש קיצוני. כך, במדינת קליפורניה הרשויות הודיעו על קיצוצים חדים באספקת המים לחקלאות ועל אפשרות להגבלת המים גם למגזרים נוספים.

במדינת ישראל המצב שונה בתכלית. על אף המצב האקלימי הנדיר אליו נקלענו, המדינה לא מתייבשת. מאגרי המים הטבעיים ואמצעים לייצור המים נערכו מראש ואספקת המים למגזר הביתי, לחקלאות ולתעשייה מובטחת. "הודות למאמצים הכבירים ולהשקעות הגדולות במשק המים בשנים האחרונות אספקת המים במדינת ישראל אינו תלויה בלעדית בגשמי ברכה. ניהול אינטגרטיבי של משאבי המים הטבעיים בשילוב עם מתקני התפלת מי ים ומפעלי השבת מי הקולחין (מדינת ישראל נמצאת במקום הראשון בעולם בשיעור מיחזור מי קולחין) מאפשרים היום לספק מים לכלל הצרכנים, לרבות לחקלאות, שנאלצה ברצף שנות הבצורת בעבר לאמצעי קיצון עד לחיסול גידולים" אומרים ברשת המים.

"ממשלת ישראל נערכה, באמצעות רשות המים, לתרחיש המתפתח כיום: תקופות בצורת קיצונית. רשות המים שיתפה את הציבור בחשש להתגברות תופעת הבצורת והקיצוניות באירועי מזג האוויר ואף הזהירה בתחילת עונת הגשמים הנוכחית מהאפשרות להתפתחות בצורת. הודות להיערכות המוקדמת והפעולות שננקטו אין משבר מים בישראל והמדינה תספק מים לכל צרכנייה", נמסר.