נאום הופעה קהל מיקרופון מרצה
נאום הופעה קהל מיקרופון מרצהThinkstock

חבר הכנסת חיליק בר (העבודה) יוזם הצעת חוק שתחייב את בעלי התפקידים המרכזיים במדינה לשאת נאום ישירות בפני העם.

בעלי התפקידים שיחויבו ב"נאומי מצב האומה" הם ראש הממשלה, הרמטכ"ל, מפכ"ל המשטרה, יו"ר הכנסת, יו"ר האופוזיציה ונשיא בית המשפט העליון.

בעלי התפקידים יתארו את ההישגים, העמידה ביעדים או חסמים וקשיים שהיו במהלך השנה שחלפה, ידווחו על פרמטרים של התקדמות או נסיגה בתחום עליו הם אמונים ויפרטו אודות מצב המדינה מבחינת תחומי אחריותם.

על פי הצעת החוק, אליה הצטרפת גם ח"כ אורלי לוי אבקסיס (הליכוד ביתנו), הנאומים יהיו פתוחים לסיקור כלל ערוצי התקשורת ­הישראלים, בכל מדיה שהיא. ערוצי טלויזיה ורדיו המקבלים תקצוב מהמדינה יחויבו לשדר את הנאומים בשידור חי לטובת כלל תושבי ישראל.

"זוהי חובה ואף זכות של המנהיגים המנהלים את חיינו ביומיום, להביט לציבור בעיניים ולתת דין וחשבון באופן מסודר ומוסדר לפחות פעם בשנה אם לא יותר", הסביר ח"כ בר. "החוק שיזמתי יחד עם ח״כ אורלי לוי יסדיר מסורת מבורכת זו של ׳נאום מצב האומה׳, בה יעמדו לפחות פעם בשנה ראשי המדינה, ידברו ישירות לעם, יסתכלו לו בלבן של העיניים וידווחו על הישגים, אי- הישגים, כשלים וחסמים, ויציבו יעדים לשנה הבאה"

לדברי ח"כ בר, "לא תקין הוא שבארצות הברית ובמדינות מתוקנות אחרות ׳נאום מצב האומה׳ של ההנהגה הפוליטית היא מסורת, חובה והכרח ואילו אצלנו היא במקרה הטוב תכנית טלוויזיה קומית, גם אם נחמדה מאוד. מסורת של 'נאום מצב האומה' היא מסורת שחשוב כי תונחל בישראל יותר מבכל מדינה אחרת בעולם".