טלפון סלולארי
טלפון סלולאריThinkstock

ב"ש, צעיר בן 29 תושב ירושלים, הוזמן לאחרונה להשתתף בביקור קצר בן מספר ימים במחנות ההשמדה בפולין.

ב"ש, שמורגל בנסיעותיו לחו"ל, הקפיד במהלך כל הביקור שלא לעשות שימוש כלשהוא בטלפון מאחר ותעריפי השיחות גבוהים מאוד.

כשחזר ב"ש הופתע לקבל הודעה מחברת אורנג', אצלה הוא מנוי, כי חיוב שיחותיו בחו"ל הגיע לכ-2500 ש"ח. ב"ש המבוהל והמופתע הפציר בחברה כי לא עשה כל שימוש במכשיר אך זו השיבה את פניו ריקם ודרשה ממנו לאלתר לשלם את החוב.

אז מה קרה? מסתבר שב"ש הצטרף לאחרונה לשירות בחברת ביפר המאפשר קבלת הודעת טקסט לטלפון הנייד במידה ואין מענה או שהטלפון אינו זמין.

טכנית, מדובר בשיחת עקוב אחריי למספר שמקצה לך ביפר. שירות זה מאפשר לך לא לענות למכשיר, לאחר אי המענה עוברת השיחה באמצעות "עקוב אחריי" לביפר שם נציגת שירות לוקחת הודעה ומשגרת אותה למכשיר הנייד שלך.

ב"ש נהנה מהשירות פה בישראל אך לא ידע את שקורה עם ביקורו בחו"ל. כשמנוי הטלפון מגיע לחו"ל מכשירו נקלט באנטנה המקומית ומאותו הרגע כל הנעשה עם המכשיר עובר דרך אנטנה זו. זאת אומרת שמרגע פתיחת המכשיר שירות "עקוב אחריי" הוא דרך האנטנה המקומית שגובה סכומי עתק על "שלא ענית לשיחה".

כך כל שיחה שב"ש לא ענה  - עברה מיידית למוקד ביפר וב"ש שילם על זמן ההמתנה לנציג ועל שליחת ההודעה - שיחת חוץ, עשרות שקלים לדקה...

ב"ש איים על חברת ביפר בתביעה משפטית אם זו לא תזכה אותו בטענה כי לא ידעה אותו על התופעה. חברת אורנג' טוענת כי מבחינתה בוצעו שיחות בחו"ל והתשלום בעינו עומד.

מה עושים להבא?

שימו לב, ב"ש יצא בזול, לעיתים אף תחויבו בסכומים של אלפי שקלים בטענה כי מכשירכם "גלש" באינטרנט באותה מדינה. ר"ס משכונת רמות בירושלים חויבה בעבר בכ-12,000 ש"ח עבור גלישה במכשיר שככל הנראה התחבר אוטומטית למייל האישי וחגג...

כל תחנונכם לחברה הסלולארי תענה בשלילה.

כדי למנוע מכם עוגמת נפש מיותרת אני ממליץ להשאיר את הסים הישראלי בבית - אל תוציאו אותו מהארץ כך אתם יכולים להיות בטוחים שלא תמתין לך הפתעה בתיבת הדואר באחד לחודש.

בעידן האינטרנט אין צורך לקחת את הסים הישראלי לחו"ל, בטרם נסיעתכם פנו לחברות שמספקות סים מקומי של המדינה אליה אתם נוסעים או סים כלל עולמי (שישמש אתכם לכל נסיעה בעתיד) כך תוכלו לשלוט בהוצאתכם.

השאירו את הסים בארץ, אל תיקחו סיכונים מיותרים.