אמירה ברורה. סוויד
אמירה ברורה. סווידצילום: פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת, דנה היום (שני) בפגיעה בהשתתפות של משרד השיכון בתשלום סיוע בשכר דירה לשכבות החלשות.

ח"כ חנא סוייד, יוזם הישיבה שאף ישב בראשה, הסביר בפתח הדיון כי לפני 10 ימים, ב-1 בפברואר, נכנסו לתוקפם שינויים בקריטריונים למתן סיוע בשכר דירה שמעניק משרד השיכון לזכאים.

לדבריו, השינוי העיקרי הוא הרחבת האיסור לשכור דירה מקרובי משפחה. המשמעות היא שעד לתחילת החודש מי שמקבל סיוע לא יכול היה לשכור דירה מהוריו ובני זוגם או ילדיו ובני זוגם.

כעת, לפי הנוהל החדש, הורחב האיסור גם לסבים ובני זוגם, הורי הסבים ובני זוגם וכן נכדים ובני זוגם נינים ובני זוגם ואפילו ילדי נינים ובני זוגם.

ח"כ סוייד אמר כי חלק מהאיסורים בכלל לא יכולים להתקיים במציאות סבירה, ונועדו לפגוע בעיקר בקהילות ברוכות ילדים כמו ערבים, חרדים ומשפחות מעדות המזרח.

מנהל תחום פרט וחריגים במשרד השיכון, רונן כהן, הסביר מנגד, כי מטרת הסיוע הוא לאפשר לזכאים לשכור דירה בשוק החופשי, ואמר כי כשאדם שוכר דירה מקרוב משפחה עלול להיווצר מצב שבו שכר הדירה עליו יצהירו השניים יהיה גבוה משכר הדירה שישולם בפועל, לצורך ניצול הסיוע.

עם זאת הוסיף כהן, כי הוא מקבל את דברי ח"כ סוייד באשר לכך שחלק מהאיסורים הם אבסורדיים ואמר כי מה שלא אפשרי ביולוגית יבוטל. עוד ציין כהן כי קשה לבחון עסקאות שנעשות בין בני משפחה ולהכריע אם הן אמינות, אך הוסיף כי בכוונת משרד השיכון לבחון מחדש את הקריטריונים.

ח"כ סוייד אמר כי ניתן לבצע חקירה ולבדוק ששכר הדירה שעליו הוצהר אכן משולם בפועל, ולא מדובר בסכום אחר. ח"כ סוייד סיכם את הדיון ובירך על דברי כהן כי בכוונת משרד השיכון לבחון מחדש את הנהלים, אך הוסיף כי הוועדה מבקשת לבטל את ההרחבה של הגדרת קרוב משפחה ולהעביר לה את העדכון לנוהל עד ל-1 באפריל השנה.