בחירות חוזרות. נצרת
בחירות חוזרות. נצרתקובי פינקלר

שופטי בג"ץ, הנשיא אשר גרוניס, השופט יצחק עמית והשופטת דפנה ברק-ארז, הורו על עריכת בחירות חוזרות בעיר נצרת, לכהונת ראש העיר.

נזכיר כי בתום הבחירות נקבע כי עלי סאלם ניצח את ראש העיר הותיק, ראמז ג'ראייסי, בפער של של 22 קולות והוא הוכרז כראש העיר.

עתירה שהגישו הצדדים לבית המשפט המחוזי הביאה לספירת כמה קולות שלא נספרו, אז התהפכה התוצאה ונקבע כי ג'ראייסי זכה בבחירות ברוב של 9 קולות. ערעור הבחירות שהגיש סאלם, אשר דרש בחירות חוזרות, נדחה בבית המשפט המחוזי.

למרות זאת, שופטי בית המשפט העליון קבעו, כי לנוכח הראיות על זיוף ניכר של קולות בבחירות ולנוכח העובדה שלבסוף הוכרעו הבחירות בפער של קולות ספורים, יש חובה לערוך בחירות חוזרות.

השופטת דפנה ברק-ארז, אשר כתבה את חוות הדעת העיקרית, ציינה עם זאת, כי "לא ניתן לסיים את כתיבת פסק הדין מבלי להתייחס לכך שהערעור זה חשף קשיים לא מעטים בכל הנוגע לסדרי ההצבעה בבחירות לרשויות המקומיות".

"נוכח מעורבותו של היועץ המשפטי לממשלה בהליך, חזקה עליו שיידרש ללקחים העולים מן הדברים ככל שנדרשת בחינה של הבהרת הכללים הנוגעים לסדרי העבודה של ועדות הקלפי ולתיעוד עבודתן", הוסיפה, והדגישה עוד כי יש למצות גם את חקירת המשטרה בחשד להתחזות מצביעים.

"התוצאה העולה מכל האמור לעיל היא כי יש לערוך בחירות חוזרות לראשות העיר נצרת. מדובר בתוצאה קשה, עבור המתמודדים עצמם ועבור תושבי העיר. אולם, גם אי-ביטול והנצחת תוצאות התלויות על בלימה של קולות לוטים בחשד למשך חמש שנים היו עלולים להוביל לתוצאה קשה", קבעה.

ברק ארז הוסיפה, כי "בתקופת הביניים, עד לקיום הבחירות החוזרות לראשות העירייה והכרזה על תוצאותיהן, ימשיך לכהן סאלם כראש העירייה. תוצאה זו תמנע טלטלות נוספות ומיותרות בעיר נצרת".