בית חגלה
בית חגלהארנה קובוס

מול מתקפות עוינות של ערבים מאזור בנימין מזה ומול ניסיונות השתלטות של כנסייה נוצרית מזה מנהלת ארנה קובוס את ההתיישבות הזעירה בעין חוגלה שבבקעת הירדן. בשבוע שעבר הגיעה למקום קבוצה גדולה של ערבים שניסתה להשתלט עליו. על האירוע סיפרה קובוס בשיחה עם ערוץ 7.

הערבים שלדבריה מגיעים מאזור נווה צוף ובמימון בינלאומי הגיעו למקום כבר בתחילת השבוע והתיישבו עם ציודם על המעיין שבעין חוגלה. כוחות צבא שהגיעו למקום כיתרו אותם אך נמנעו מלהתעמת איתם.

לדבריה מתוך החלטה שלא לייצר עימות ישיר עם הערבים בחר הצבא להשאיר את הערבים "עד שיתעייפו ויעזבו מעצמם", כדבריה, ואולם מאחר ואלה בחרו שלא לעזוב את המקום גם לאחר כמה ימים פינה אותם הצבא בכוח.

עם זאת מוסיפה קובוס, המנהל את עמותת מורשת ותרבות יריחו, ומספרת כי ביום ראשון שבו ערבים למקום וניסו להתעמת עם חיילי צה"ל שבמקום ואולם עימות זה הסתיים במהירות יחסית.

מדבריה עולה כי מדובר בהתנהלות קבועה של ערבים המגיעים לנקודות יהודיות ומנסים להתיישב בהן תוך גיבוי של ארגוני שמאל ישראליים ובינלאומיים. היא מזכירה כי שבוע קודם לכן ניסתה קבוצה ערבית לפעול באותה דרך גם בסמוך למחולה וגם משם הם פונו על ידי כוחות צבא.

כעת המקום שקט ואולם לצד גלי הניסיונות להיאחז היאחזות ערבית במקום מתמודדת כאמור קובוס גם עם ניסיונות השתלטות של הכנסייה היוונית הסמוכה למקום. במרחק מה מעין חגלה ניצבת כנסייה ביזנטית הממגנטת אליה מאמינים נוצרים שמבקרים בה, ואולם הכומר האחראי על המקום אינו מסתפק בכך ובמשך תקופת מה בנה על אדמות מדינה בניגוד לחוק, כך לדבריה, ולאחר שנים הסדיר את מעמדה של הבנייה שבנה בהתאם לדרישות המינהל האזרחי וקיבל את אישורו למבנים.

הכומר מנהל במקום בתי אירוח, תעשיית נרות, חקלאות ואחזקת בעלי חיים ולצד כל זאת הוא "גונב מים מהמדינה", קובעת קובוס הטוענת כי ללא פיקוח דולה הכומר מהמעיין מים לצרכיו וקיים חשש כבד שהדבר יוביל לייבוש האדמות שסביב בתוך זמן קצר.

בין אלה לבין אלה הקימה קובוס במקום בתי אירוח קטנים ושטחי גידול לזיתים ורימונים. המקום נמצא, לדבריה, לקראת הסדרה חוקית של ההתיישבות בו. עם זאת היא קובעת כי "זנחנו את אזור הבקעה. הערבים מעוררים אותנו. אנחנו צריכים לבוא ולהתיישב כאן. הבקעה היא המתנה הגדולה שעם ישראל קיבל. זו גם אדמת חקלאות טובה וגם השטח הראשון שאליו הגיעו בני ישראל כשנכנסו לארץ. בקעת הירדן היא מנעולה של ארץ ישראל. כשהערבים דרשו את עזה ויריחו תחילה הם עשו זאת כי הם ידעו שאלו שני שערי הארץ".

עוד מזכירה קובוס את הרקע ההיסטורי של המקום המזוהה עם גלגל המקראית, הזטח הראשון בו התיישבו בני ישראל, מקום שהוגדר כשטח קדוש ובו היו הברית והפסח הראשון של בני ישראל עם כניסתם לארץ ומאוחר יותר שם קבע שאול את המלוכה ובהמשך היה המקום מוקד להתכנסויות העם בצמתי הכרעה משמעותיים. "שלושת אלפים שנה השטח לא שינה את שמו. כבר בספר יהושע מוזכר עין חגלה כנקודת הגבול של שטח בנימין", מזכירה קובוס הקוראת להגיע למקום ולהחיות אותו בחיים יהודיים תיירותיים והתיישבותיים תוססים.