ציצית עם פתיל תכלת
ציצית עם פתיל תכלתבאדיבות ארגון 'פתיל תכלת'

ספר חדש 'לטעום מהשמים' מתאר את השתלשלות הדברים בכל הנוגע לחיפוש צבע התכלת אותו ניתן לראות בשנים האחרונות בציציות רבות.

מחבר הספר, ד"ר ברוך סטרמן, הקים את עמותת 'פתיל תכלת' המייצרת את פתילי התכלת לציצית ובראיון לערוץ 7 הוא מספר מה הביא אותו להקים את העמותה ולכתוב את הספר.

"לילה אחד קיבלתי טלפון מחבר טוב שעלה יחד איתנו מניו ג'רזי", סיפר סטרמן, "ואמר לי: יש רב אחד שמחפש את החלזונות לתכלת והוא מבקש צוללנים. כך התחלנו את הנושא ושינינו את חיינו. זה הפך להיות אובססיה שכל החיים שלנו והמשפחה קשורה לזה".

הוא ציין כי מדובר בהרפתקה בה חיפשנו בכל העולם את אותם חלזונות, "אבל לא רק במובן הפיזי. מדובר פה בפרוייקט אינטלקטואלי ותורני - חיפוש בכל ההיסטוריה, הארכיאולגיה והמדע בכל הנושא וגילינו הרבה אנשים - גויים ויהודים, שעסקו בנושא זה".

הוא סיפר כי הם גילו חילזון ים שנמצא ליד חופי הים התיכון שאפשר להוציא ממנו את צבע התכלת, "ובוודאות גם בעולם העתיק לפני 4,000 שנים, הוציאו ממנו צבע התכלת".

סטרמן מסביר כי לא מדובר בהמצאה שלו, "אנחנו גמדים שנמצאים על כתפיהם של ענקים. אנחנו מסתכלים על מה שאנשים הרבה יותר גדולים מאיתנו עשו".

גם בספר וגם בשיחה ציין ד"ר סטרמן כי הרב הראשי הראשון למדינת ישראל, הרב יצחק הרצוג, כתב לפני 100 שנה שהתכלת של ראדזין אינה התכלת עליה דיברה התורה. הוא סיפר כי אותו צבע המופק מ'דיונון הרוקחים' אינו בא בעיקרו מהדיונון אלא בא יותר מהכימיקלים שנוספים לעניין.

לאחר מחקר שהרב טבגר עשה, הוא ייצר את הציציות הראשונות מהחיזלון אגמון הקוצים, "התחברנו אליו כמה שנים אחר כך ולקחנו את העבודה שלו ועשינו מזה מפעל שהיום מוציא יותר מ-1000 חוטי תכלת בחודש". הוא ציין כי נושא התכלת מתקדם ויהודים מכל העולם הולכים עם זה, "אתמול שלחתי פתיל תכלת לוונצואלה", הוא סיפר.

בספר מתוארת השתלשלות המחקר בצורה סיפורית ולא רק כספר היסטוריה, "אני ואשתי חובבי קריאה של ספרי היסטוריה של העולם מזוויות שונות וחשבנו: הנה העניין של התכלת זה סיפור כל כך יפה, שמתחיל לפני 4,000 שנה ומתרחש בכל העולם וזה דבר שאבד ואנשים חיפשו את זה ויש הרבה מידע. איזה סיפור יפה זה יכול להיות והחלטנו שאולי ננסה לכתוב את זה".

הספר מלווה בתמונות של התכלת, החילזון, 'דיונון הרוקחים' של חסידות ראדזין, בגדי הכהן הגדול ממכון המקדש ועוד.

.