הדסה עין כרם
הדסה עין כרםאבי שמשי

המתמחים בבית החולים הדסה שיגרו היום מכתב למנכ"ל בית החולים, ד"ר אביגדור קפלן, בעקבות המשבר הכלכלי במקום.

בפתח המכתב כתבו המתמחים, "הנראה לעינינו כשחור משחור. כל אחד ואחת מאיתנו בחר להתמחות בבית החולים הדסה מתוך בחירה מושכלת ורצון אישי עז להתמחות דווקא בבית חולים זה ולא במקום התמחות אחר, הגם שלרובנו המוחלט היו הצעות התמחות מבתי חולים אחרים. החלטה זו מקורה במניעים רבים ומגוונים ובהם: השכלתנו וחינוכנו הרפואי כסטודנטים לרפואה במוסד וההבנה עד כמה עתיד הרפואה וההוראה טבועות בו, השאיפה למצויינות מקצועית, היכולת להתפתח אקדמאית ומחקרית ועוד כיוצא באלו".

"ללא שינוי מהותי ומשמעותי, שכבת דור רופאי העתיד של הדסה עומדת בפני סכנת העלמות", קבעו המתמחים במכתבם, "קביעה קיצונית זו נסמכת על קריאה מושכלת של ההווה ושל העתיד הקצר והרחוק. בהינתן כי בחודשים הקרובים (אם לא למעלה מכך), הדסה תמשיך להיטלטל אנה ואנה כספינה העומדת לטבוע, טרם הגיעה לחוף מבטחים שליו, הדבר ייצור תגובת שרשת שלילית שלא רק תמנע את הגעתם של מתמחים עתידיים (כולל כאלו שכבר סיכמו את הגעתם להדסה), אלא אף תבריח במוקדם או במאוחר את מרבית שדרת המתמחים בכל המחלקות, אל עבר בתי חולים אחרים המשוועים להגעתם".

עוד הדגישו המתמחים כי במצב הנוכחי של בית החולים "אין באופק הנראה לעין (לפחות בשנתיים הקרובות!!) יכולת אפילו לדמיין מתמחה ראוי שישקול להעלות על דעתו לבוא להתמחות בהדסה בתנאים אלו, שמשמעותם עבודה קלינית קשה ב-100% מאמץ, ותגמול חלקי ולא מספק בעוד שבמקומות אחרים יציעו לה ביטחון כלכלי מסודר, הבטחת כל זכויותיו ותנאיו, ועתיד בטוח עם קרקע יציבה לכל אורך מסלול התמחותו. זו לא תהיה הפרזה לטעון כי אם יגיע מתמחה שכזה, יהיה בהחלט מקום לחשוד בו כי שפיותו מוטלת בספק רב".

"כשזהו המצב, וכשלא צפויה הגעת מתמחים חדשים למחלקות השונות, כל העבודה הקלינית הקשה וה-"שחורה" תמשיך ליפול על כתפיהם של המתמחים הוותיקים במחלקות, שייפגעו מכך באופן משולש".

"במצב הזה, מרבית מתמחי בתי החולים של הדסה ידעו לעשות את התרגיל הפשוט של 1+1, ויפנו לחפש להם בית מקצועי חדש, שיאפשר להם גם עבודה קלינית בגדר הנורמאלית, גם תשלום הולם ושיפוי כל זכויותיהם הסוציאליות וגם איכות התמחות ראויה ומתקבלת על הדעת, שתאפשר להם עתיד מקצועי ראוי ומגוון. כבר כעת, ישנם מתמחים לא מעטים, כולל במחלקתנו שלנו, שהחלו לגשש בבתי חולים אחרים אודות האפשרות של מעבר אליהם להמשך ההתמחות. מיותר לציין, כי מרבית המתמחים נענים בתשובות חיוביות בכל מקום אשר אליו הם פונים, ומוצעים להם תנאים שונים ומפתים לבצע את המעבר הזה".

לסיום כתבו המתמחים, "אנו פונים אליך בבקשה, למען עתידה המקצועי של הדסה, למען עתידה של הרפואה בירושלים, קח את הדברים הללו לתשומת ליבך, ובכל פיתרון שיעלה על שולחנה של הדסה, תן עדיפות לדברים אלו שבלעדיהם באמת ניתן יהיה להכריז סופית ובצער רב על מותה של רפואת הדסה".