תינוק. אילוסטרציה
תינוק. אילוסטרציהפלאש 90

בית המשפט לענייני משפחה בירושלים קיבל את בקשת בית החולים שערי צדק לבצע פרוצדורה מצילת חיים בתינוקת בת שנה וחודשיים ודחה את בקשת הוריה לנתקה ממכונת ההנשמה.

התינוקת סובלת ממחלת שרירים מלידתה, ואחותה הגדולה נפטרה ממחלה דומה בגיל 6. ההורים, שומרי מצוות, התייעצו עם הרבנים קנייבסקי ובצרי, וביקשו לנתקה ממכונת ההנשמה.

תחילתה של הפרשה בסוף חודש ינואר האחרון, אז לקתה התינוקת בדום לב פתאומי בעקבות חנק מחתיכת מזון. צוותים של מד"א ביצעו בה החייאה ופינו אותה לבית החולים שערי צדק, שם חוברה למכונת הנשמה. לאחר ארבעה ימים החליט צוות הרופאים לנתק את הפעוטה מהמכונה כדי לבחון את יכולתה לנשום באופן עצמאי, אך כעבור יומיים הוחלט להנשימה שוב לאחר ששבה ולקתה בדום נשימה.

בשלב זה, פנו הוריה של הפעוטה לבית המשפט המחוזי בירושלים בבקשה להורות לבית החולים לנתקה ממכשירי ההחייאה. בעתירה הביעו ההורים את רצונם לשים קץ לסבלה של בתם מתוקף "חוק החולה הנוטה למות", המתיר לכל חולה סופני בישראל להימנע מהליכים רפואיים להצלת חייו.

בית החולים ביקש לבצע בה מיד ניתוח פיום קנה, משום שלדעתו התינוקת אינה "חולה הנוטה למות" ותוחלת החיים שלה לאחר הניתוח יכולה להגיע לשנים לא מעטות. בית המשפט קבע שבקשת ההורים היא למעשה בקשה להמתת חסד אקטיבית, דבר האסור בחוק.