חוגגת. מרקל
חוגגת. מרקלפלאש 90

נשיא המדינה יעניק לקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל את עיטור הנשיא, העיטור האזרחי הגבוה ביותר שניתן לקבל בישראל.

העיטור יוענק למרקל ביום שלישי הקרוב "על מחויבותה הבלתי מתפשרת לביטחונה של מדינת ישראל, על קידום החינוך כנגד אנטישמיות וגזענות ועל מנהיגות מוסרית ויוצאת דופן". זאת במהלך קבלת פנים חגיגית שתיערך למרקל במשכן הנשיא בירושלים, כחלק מביקורה הצפוי של מרקל בישראל.

במעמד הענקת העיטור יישאו השניים נאומים מדיניים ולאחר הטקס יקיימו פגישת עבודה מדינית, במהלכה ידונו בקידום תהליך השלום בין ישראל לפלסטינאים, בסוגיית הגרעין האיראני וכן ביחסים בין ישראל לגרמניה.

את ההחלטה על הענקת העיטור קיבל הנשיא פרס בעצתם של חברי הועדה לעיטור הנשיא בראשותו של נשיא בית המשפט העליון (בדימוס) מר מאיר שמגר, ונשיאה החמישי של מדינת ישראל יצחק נבון.

הנשיא פרס וחברי הועדה נימקו את החלטתם כך "ד"ר אנגלה מרקל, הנה מנהיגה יוצאת דופן בעלת סולם ערכים גבוה ואמות מוסר עמוקות ויוצאות דופן הבאים לידי ביטוי, בין היתר ביחסה החם והידידותי למדינת ישראל ולעם היהודי.

הקנצלרית מרקל מהווה דוגמא ומופת בקידום החינוך כנגד אנטישמיות, גזענות ושנאת האחר ופועלת רבות להרחבת הפעילויות בנושאים במטרה לחנך את הדור הצעיר בגרמניה לשאוף לשוויון זכויות, סובלנות וקבלת האחר. הקנצלרית מרקל העצימה לא רק את מערכת היחסים המדיניים בין שתי המדינות, אלא גם את היחסים הביטחוניים, עוצמה אשר נחשפה בגאון במקרים רבים בהם התייצבה גרמניה באופן חד-משמעי לצידה של ישראל במסגרות אירופאיות ובינלאומיות כאחד, ועמדה בחזית המאבק נגד דה-לגיטימציה של ישראל בעולם. מרקל הציבה את מחויבותה הבלתי מתפשרת של גרמניה לביטחון ישראל בראש סדר העדיפויות של היחסים בין המדינות, ע"י הרחבת שיתופי הפעולה המודיעיניים והאסטרטגיים בין ישראל לגרמניה אשר זינקו לשיאים חדשים תחת הממשלה בראשותה. אנגלה מרקל היא מדינאית שניחנה בחזון ובראייה ארוכת טווח. אישיותה יוצאת הדופן וכנותה כבשו את לב העולם כולו. היא אישה שערכיה מעוררים תקווה ומעשיה מעוררים התפעלות".

כזכור, הנשיא פרס החליט לפני כשנתיים על הקמת ועדה מיוחדת בראשות השופט שמגר, שתבחן מיסוד עיטור כבוד אזרחי בישראל, בדומה למדינות רבות בעולם כמו אות ה"הלגיון דה אונר"- המוענק בצרפת, וכמו באיטליה, עיטור כבוד שמעניק הנשיא על פי החוקה האיטלקית. העיטור מוענק ליחידי סגולה (אנשים פרטיים וארגונים) אשר תרמו תרומה ייחודית ויוצאת דופן לחברה במדינת ישראל, לתדמיתה בעולם ומהווים דוגמא ומופת ליזמות, חדשנות, יצירתיות, חזון ותיקון עולם.

מאז מיסודו של העיטור היוקרתי זכו בו כ-17 חתנים וכלות ביניהם – הנרי קיסינג'ר, נשיא ארה"ב ברק אובמה, הרב עדין שטיינזלץ, ביל קלינטון ואלי ויזל. על העיטור מוטבע כוכב הצפון שמהווה סמל וביטוי להתוויית דרך, והמנורה שמסמלת את התחדשות המדינה- את הקשר החזק בין העבר להווה ואת יצירת ההמשכיות. בראש העיטור משובץ הביטוי: "משכמו ומעלה" הלקוח מפרק ט' בספר שמואל א': "בחור וטוב ואין איש מבני ישראל טוב ממנו, משכמו ומעלה גבוה מכל העם".