משטרת התנועה. ארכיון
משטרת התנועה. ארכיוןפלאש90

המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה הגישה היום לבית המשפט המחוזי בחיפה כתב אישום נגד רפ"ק רוני משיח, מפקד יחידת משטרת התנועה הארצית (ימת"א) 'כרמל' ו-19 נאשמים נוספים.

כתב האישום כולל 30 אישומים שונים של עבירות של שוחד, זיוף מסמך בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים ועוד.

על פי כתב האישום, במסגרת תפקידו היה משיח אחראי על אכיפת חוקי התנועה וטיפול ראשוני בזירות תאונות הדרכים בגזרת יחידת משטרת התנועה הארצית כרמל. בנוסף, היה משיח אחראי על כלל סיירי התנועה בגזרה, הן פיקודית והן מקצועית.

במסגרת תפקידו הוענקו למשיח מגוון סמכויות, לרבות סמכויות פסילה מנהלית של רישיון נהיגה וסמכות להורות על הטלת איסור שימוש בכלי רכב ונטילת רישיון הרכב.

נוהל פסילת רישיון של המשטרה קובע כי החלטה על פסילה תינתן לאחר שניתנה לנהג או בא כוחו הזדמנות לטעון טענותיו ועל עורך השימוע לרשום בקצרה הטענות ולנמק החלטתו בכתב. כמו כן, קובע הנוהל כי לא ניתן לקיים את השימוע שלא בנוכחות הנהג אף אם בא כוחו התייצב לשימוע.

על פי כתב האישום, בין משיח לנאשמים התקיימה מערכת יחסים ענפה המבוססת על שוחד. במסגרתה נהג משיח, בעשרות הזדמנויות שונות, לפעול לבקשת נאשמים 2 ו-3, בניגוד לדין ולנהלים במשטרה, ולהשיב לנהגים שביצעו עבירות תנועה חמורות את רישיון הנהיגה או את רישיון הרכב וזאת בתמורה לשוחד כספי וטובות הנאה המגיעים עד לכדי אלפי שקלים בכל פעם.

התמורה הכספית וטובות ההנאה ניתנו למשיח מעת לעת תמורת פעולותיו למען נהגים וגם כדי לשמר את מערכת היחסים ל"יום פקודה".

בחלק הארי של המקרים, משיח ערך בכזב טופס שימוע והחלטה על פסילה בנימוקי סרק כאילו הנהג התייצב בפניו ולבסוף החליט – כפי שסוכם מראש – שלא לפסול את הנהג מלהחזיק רישיון נהיגה. במקרים אחרים, נהג משיח לערוך שימוע לנהגים אשר שילמו על השבת רישיונם למרות שהעבירה לא בוצעה בגזרת ימת"א כרמל עליה פיקד תוך שהוא מוליך שלל קציני משטרה עמיתים ביחידת תנועה אחרת בדבר סיבת עריכת השימוע על ידו.

על פי כתב האישום, מעשיו של משיח סיכנו באופן ממשי את הציבור בכך שנמנע מלפסול רישיונם של נהגים מסוכנים – אשר מסוכנותם הוכחה מעצם ביצוע עבירות התנועה החמורות. אופן התנהלותו כקצין משטרה בכיר היה בכדי לפגוע באופן מהותי באמון הציבור במשטרה, בטוהר המידות של קציניה. נוסף על כך, מעשיו של משיח חתרו תחת המחוייבות לאינטרס הממלכתי והמקצועי עליו הופקד, בין היתר, במלחמה אותה מנהלת המדינה בכלל ומשטרת ישראל ואגף התנועה בפרט בנגע תאונות הדרכים.

בחודשים האחרונים ניהל צוות מח"ש צפון את החקירה שהובילה להעמדה לדין של משיח ו- 19 הנאשמים הנוספים.