"סין צמאה לידע ולטכנולוגיה הישראלית בתחום הרכב". כך אמר אתמול (ראשון) John Hui, מנהל שותף בקרן השקעות WBP Ventures Partners, קרן סינית-אמריקאית-ישראלית המשקיעה בחברות טכנולוגיה ישראליות בשלבי החדירה לשוק הסיני.

הוא אמר את הדברים במסגרת סמינר במכון היצוא, שהתמקד בתעשיית הרכב בסין בדגש על מגמות עכשוויות והזדמנויות.

דובר נוסף היה צבי שלגו, מנכ"ל PTL Group -China ולשעבר יו"ר לשכת המסחר הישראלית בשנגחאי, העומד זה שנים רבות מאחורי פעילותן של חברות טכנולוגיה ישראליות בשוק הסיני, לרבות חברות בתחום תעשיית הרכב.

בכנס, שעסק במגמות עכשוויות והזדמנויות בתעשיית הרכב בסין, נכחו בין נציגי חברות אוטו מוטיב ישראלית, בהן: אלתם, רד בנד, מישור תלת מימד, ERM מערכות אלקטרוניות, סיסקו טכנולוגיות וידאו (סייבר לרכב), IMC, פרופימאט ואחרות. הדובר המרכזי היה צבי שלגו, מנכ"ל PTL Group- China ולשעבר יו"ר לשכת המסחר הישראלית בשנגחאי.

שוק הרכב הסיני נחשב לגדול בעולם. סין הפכה ב-2013 למדינה הראשונה בעולם שבה נמכרו יותר מ-20 מיליון כלי רכב בשנה נתונה, עם היקף מכירות של 22 מליון כלי רכב, וצפי לחצות בשנה הנוכחית את רף ה-24 מליון כלי רכב. תעשיית הרכב הסינית נהנית משיעור הצמיחה הגבוה בעולם. שלגו ציין, כי בעוד שסין מתמחה בייצור המוני ולמרות גודל השוק, 80% מהידע מקורו בטכנולוגיות זרות. לכן, לתעשיית הרכב הישראלית יתרון על פני חברות גלובאליות אחרות מארה"ב, מאירופה ויפאן, המחויבות לתעשיית הרכב המקומית בארצותיהן.

"שוק הרכב הסיני התבגר והשתנה. כמרכז ייצור עולמי, כל מה שקשור בתעשייה קלאסית והמודרנית בתחום הרכב כבר קיים שם. לפיכך, חברה ישראלית המעוניינת לעבוד בסין חייבת להגיע עם טכנולוגיה חדשנית או ידע ייחודי שטרם קיים שם".

לדברי אורי פחטר, מנהל מחלקת פרויקטים בינלאומיים ותעשיות רכב במכון היצוא: "המשימה היא לאבזר את כלי הרכב הסינים במידת האפשר בטכנולוגיות ישראליות, או לשלב טכנולוגיה ישראלית מתקדמת בתהליכי הייצור שלהם, כדי שבעתיד נראה רכבים סינים יוצאים מהמפעל עם טביעת אצבע ישראלית בהם".

פחטר ציין, שכרגע פועלות בסין לפחות 80-90 יצרניות רכב מקומיות סיניות בתחום מכוניות פרטיות, אוטובוסים ומשאיות. עם זאת, יש החלטה מטעם הממשל המרכזי לעשות קונסולידציה כדי לצמצם את מספרן לכ-10 חברות בלבד. המטרה היא לאחד כוחות כדי להפוך מיצרניות רכב שהינן אנונימיות במערב לחברות רב לאומיות גדולות, ולמותגים שיהפכו לשחקנים גלובלים חזקים, וימכרו מחוץ לסין כמתחרים ביצרנים האירופאים, האמריקאים והיפנים.

כבר כיום משווקים בארץ מותגים של 4 יצרניות סיניות, בהן great wall Motor, MG שבבעלות SAIC – יצרנית הרכב מהגדולות בסין, ושתי יצרניות האוטובוסים Yutong (המיובאת על ידי צ'יינה מוטורס) ו-King Long. מותגים אלה מתכוונים להתחרות במותגים המערביים, ומאחוריהם תמיכה עצומה מצד ממשלת סין. עם זאת, לדברי שלגו, כמו בתעשיות אחרות בסין, גם ליצרני הרכב הסינים יש עדיין פערים טכנולוגיים מול המתחרות המערביות, וכאן נכנסות לתמונה החברות הישראליות שפעמים רבות מביאות איתן טכנולוגיה ייחודית שאין בשוק הסיני.

בין חברות האוטומוטיב הישראליות שכבר שיש להן פעילות בסין: ארקל אוטומוטיב, פולירם, מסנני א.ל., קוגניטנס (שנרכשה על ידי חברת Hexagon השוודית), נקסטק, תדיטל וגם חברות ITS כמו מובילאיי. חברת PTL Group-China העומדת מאחורי עשרות חברות טכנולוגיה ישראליות בפעילותן בשוק הסיני, מלווה כבר שנים מספר חברות מערביות בתחום הרכב בסין, בהן: פולירם ותדיטל (ספקית ל-Bosch גם בסין) הישראליות, וכן חברה איטלקית בשם Bomisa (מייצרת איבזור רכב ב"שיק" איטלקי: לוגואים וסמלים אחרים), ו- Technion Design הבריטית.

בין התחומים להם יש ביקוש עיקרי בתעשיית הרכב הסינית: ייצור ציוד וחלקים מקוריים ישירות לספקי הרכב, ייצור חלקי חילוף לשוקי משנה, ייצור תוכנות, מערכות מדידה, מערכות בקרה, דיאגנוסטיקה, כלי חיתוך, עיבוד שבבים וחריטה.

כיום בישראל 280 חברות בתעשיית הרכב, מתוכן 170 יצואניות בהיקף יצוא (2012) של כ- 900 מליון דולר.