בית משפחת קייזלר בקידה
בית משפחת קייזלר בקידהעצמי

לשכת שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, פרסמה הערב את ממצאי התחקיר אודות הריסת ביתו של שגיא קייזלר בישוב קידה.

בתחקיר מצויין כי הבית שנהרס נבנה ללא אישורים ובניגוד לחוק. עוד נאמר כי בעת הובלת חלקי הבית (שנבנה מיבילים) בחודש ספטמבר האחרון, נתקלו חיילי צה"ל ושוטרי משטרת ישראל בהתנגדות אלימה, כאשר ניסו למנוע את הצבתו. במסגרת זו נפגע רכב משטרתי וצמיגיו נוקבו.

בממצאים צויין כי למרות האזהרות המשיך בעל הבית בהצבתו ובבנייתו. הוצא כנגדו צו הפסקת עבודה, ולאחר שגם לא הוכיח בעלות על הקרקע ולבית הממוקם מחוץ ליישוב קידה לא הייתה תוכנית מאושרת - הוצא צו הריסה. בעת הריסתו היה הבית מאובזר בציוד שרובו המכריע פונה טרם ההריסה, אך לא מאוכלס, מודגש בתחקיר.

לטענות כי מדובר במעשה נקמה אישי של גורמים בצה"ל ובמנהל האזרחי כנגד בעל הבית, לא נמצאה כל אחיזה במציאות, לשון התחקיר.

יחד עם זאת צויין כי בתחקיר עלו ממצאים אשר מצביעים על ליקויים באופן שבו הוצגה לשר הביטחון הדרישה להריסת המבנה. "מתאם פעולות הממשלה בשטחים יטפל בתיקון הליקויים וכן בנקיטת צעדים כנגד האחראים לליקויים אלו. מן הראוי לציין כי לא היה בליקויים אלו כדי לשנות את ההחלטה להרוס את המבנה הבלתי חוקי. יתרה מזאת, הטענות שעלו כאילו שר הביטחון הוטעה בזדון על ידי אנשי המנהל האזרחי הן מופרכות ומשוללות כל יסוד", נאמר.

בסיכום התחקיר הדגיש שר הביטחון את החשיבות הרבה שהוא מעניק להקפדה חסרת פשרות על שלטון החוק, ואמר כי הוא מגבה באופן מלא את מפקדי וחיילי צה"ל, אנשי המנהל האזרחי ושוטרי משטרת ישראל, שפעלו לאכיפת שלטון החוק. "שר הביטחון מחזק את ידי האנשים העוסקים במלאכת אכיפת החוק באירוע זה ובכלל, רואה באלימות שהופגנה כלפיהם מצב בלתי נסבל המחייב טיפול מתאים ומגנה את ההשתלחות בהם תוך הפצת מידע שקרי. שר הביטחון מצר על הפעילות הבלתי חוקית והאלימה של קומץ קטן אשר אינו מייצג את כלל ההתיישבות ביהודה ושומרון, שהשר תומך בחיזוקה ואנשיה הם ערכיים ונורמטיביים", נאמר.

הרב שמואל אליהו ליד הבית ההרוס

מוועד מתיישבי השומרון נמסר בתגובה להודעת לשכת שר הביטחון כי "אנו שמחים ששר הביטחון הבין שטענתנו לפיה היו ליקויים באופן שבו הוצגה לו הדרישה להריסת המבנה נכונה. עם זאת, מתגובת לשכת השר אנו למדים שאנשי המינהל האזרחי שוב מטעים את שר הביטחון ומתחמקים מלהתייחס לעובדה שנעשתה פה אפליה באכיפה שבגינה נהרס ביתו של מנכ"ל ועד מתיישבי השומרון שלא על פי המקובל.

"בתגובת השר", אומרים אנשי הוועד, "הוא מתחמק מלהתייחס לעובדה זו ולכך שהסטטוס המשפטי של בית משפחת קייזלר זהה למאות בתי היהודים ואלפי בתי הערבים הנמצאים באותו שטח. אנשי המנהל שוב הטעו את שר הביטחון בדיווח שקרי בכך שלכאורה מישהו מטעמו של קייזלר הפעיל אלימות כלפי כוחות הביטחון. אם אכן התרחש אירוע כזה על המשטרה היה לעצור את המבצע ולהענישו", טוענים.

עוד נמסר כי "אנשי המינהל הטעו את שר הביטחון גם בהצגת הטענה כאילו הבית שנהרס לא היה מאוכלס, וזאת למרות שבני משפחת קייזלר שהו בבית במשך כחודשיים מידי יום ביומו. נוסיף ונאמר שבני הזוג קייזלר נפגשו עם שר הביטחון לפני מספר ימים ונתנו לו את האפשרות לצפות בסרטים המוכיחים שלא הופעלה כל אלימות כלפי שני השוטרים היחידים שהגיעו אל הבית בזמן הצבתו במקומו. לצערנו שר הביטחון החליט שלא לצפות בסרטים והעדיף, כצפוי, להעניק גיבוי אוטומטי לפקידי המינהל ומשרד הביטחון".

ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת, ח"כ יריב לוין (הליכוד ביתנו) וח"כ אורית סטרוק (הבית היהודי) טענו כי הודעת שר הביטחון "משקפת תרבות של חיפוי על מעשה בלתי צודק של הריסת בית והותרת המשפחה חסרת כל - כאשר מהתחקיר נראה שמדובר בפעולת-נקם ובדיווח מעוות ומטעה.

"אנו קוראים לקיום בדיקה חיצונית שתבטיח כי מקרה דומה לא יתרחש שוב, ודורשים כי יינתן למשפחה פיצוי מלא על נזקיה ובפרט על הרכוש שנמנע ממנה להוציא", הדגישו חברי הכנסת.