נפצים שנתפסו
נפצים שנתפסומחוז ש"י

קול הנפצים נשמע היטב בארצנו ואיתם גם הפגיעות המוכרות האופייניות לתקופת טרום פורים. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם ד"ר רונן ליבסטר, מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי 'מעייני הישועה', על הסכנות וההתמודדות איתן.

"נפץ זה חומר נפץ לכל דבר ועניין", פותח ד"ר ליבסטר ואומר. "הפגיעה יכולה להיות חמורה מאוד. זה יכול להיות כוויות, עיוורון אם זה מתפוצץ בקרבת העין וגם קטיעה של אצבע".

באשר לנפגעים שהגיעו בשנים האחרונות למרכז הרפואי שבו הוא עובד, 'מעייני הישועה', מספר ליבסטר כי מדוב בעיקר בפגיעות של כוויה מנפצים. המקרים בהם הוא עצמו טיפל לא כללו את הפציעות הקשות יותר של עיוורון או קטיעת אצבע.

בדבריו הזכיר כוויה קשה שהובאה אליו בשנה שעברה כאשר ילד כבן 12 הובא לבית החולים לאחר שנפץ התפוצץ בידו וגרם לו לכוויה קשה. "טיפלנו בו אבל מדובר בטיפול ארך שמשאיר צלקות", אומר ד"ר ליבסטר המזכיר את הסבל שבטיפול עצמו מעבר לכאב שבפגיעה עצמה. "לרוב אם מטפלים בזה היטב זה מבריא", הוא אומר אך מדגיש כי המחיר כבד מכדי לשלם אותו עבור חגיגות נפצי פורים. יצוין בהקשר זה כי במוצאי השבת האחרונה איבד ילד תושב אחד הישובים באזור בנימין את עינו מפגיעת נפץ.

ליבסטר מזכיר כי מדי שנה מוציא כיבוי האש אזהרה המציינת בין השאר כי השימוש בנפצים אינו חוקי, אך השוק השחור סביב מכירת הנפצים למיניהם פורח ומהווה מצע נרחב לפציעות הבאות.

"ההיסטוריה מוכיחה שהמלחמה שלנו עקרה אבל חובה עלינו להילחם", אומר ד"ר ליבסטר המשווה בין המאבק הסיזיפי של הרשויות נגד התופעה למאבק בתופעת העישון. לדבירו אם המאבק ההסברתי הפחית מקרה אחד די בכך.

מעבר לכל זאת הוא מציין כי במדינות בעולם שבהם קיימים פסטיבלי ומצעדי תחפושות ואסור בהן השימוש בנפצים העוברים על החוק מועמדים לדין ונענשים בחומרה. התנהלות יעילה שמניבה תוצאות מיידיות של הפחתת הפגיעה בילדים.