מרקל מקבלת את עיטור הנשיא
מרקל מקבלת את עיטור הנשיאצילום: פלאש 90

נשיא המדינה שמעון פרס, העניק לקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל את עיטור הנשיא, העיטור האזרחי הגבוה ביותר שניתן לקבל בישראל.

העיטור הוענק למרקל על מחויבותה הבלתי מתפשרת לביטחונה של מדינת ישראל, על קידום החינוך כנגד אנטישמיות וגזענות ועל מנהיגות מוסרית ויוצאת דופן בטקס חגיגי במשכן הנשיא.

בנאום מדיני שנשא הנשיא פרס במעמד הענקת העיטור אמר, כי "באתי להשמיע באוזנייך את ההערכה העמוקה שארצי ועמי רוחשים לך. למדיניותך. לעמדתך האמיצה לימין ישראל. בשעת סכנה ובקידום השלום. באיחוד האירופי, במוסדות האו"ם ובזירה הגלובלית. מחויבותך לביטחונה של ישראל ולקידום השלום, היא כחקוקה בסלע . הרחבת את קשרינו הכלכליים, העמקת את שיתוף הפעולה המדעי, ולא היססת לספק לנו את הכלים הדרושים להגנה עצמית. העיטור הנשיאותי המוענק לך היום הוא העיטור הגבוה ביותר של מדינת ישראל, שבא להבִּיע את ההוקרה ההיסטורית שאנו רוחשים לך. ולהודות על אשר את, על העקרונות שאת עומדת עליהם".

הנשיא הדגיש את חשיבות קידום תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים ואמר: "אני יודע שאת עוקבת מקרוב ותומכת בהתמדה בתהליך השלום בינינו לבין הפלשתינאים. את מאמינה, ואנחנו מאמינים, שאין תחליף לשלום ושאסור שהמשא ומתן ייכשל. מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, מנהל עכשיו את המו"מ שהתחדש בינינו לבין הפלשתינאים. אסור שתהליך זה ייעצר, ולתמיכתך בו יש חשיבות רבה. המו"מ נמצא ברגע זה בצומת הכרעות. אני מאמין, שהפערים בין הצדדים ניתנים לגישור. רובם המכריע של אזרחי ישראל רוצים בשלום ותומכים בפתרון שתי המדינות לשני העמים. אני מאמין שאפשר להגיע לשלום".

קנצלרית גרמניה מרקל אמרה בנאומה: "קבלת העיטור של מדינת ישראל זהו כבוד גדול לי ולגרמניה אותה אני מייצגת. לאור הסבל הגדול שעברה ישראל על ידי העם הגרמני בשואה- הקשר החזק בין שתי המדינות כיום הוא כמעט נס שאני גאה עליו מאד. זה עיטור של ידידות, אמון והתחייבות לחתירה משותפת למלחמה באנטישמיות ושמירה על כבוד האדם- כל אדם".

עוד הוסיפה מרקל ואמרה: "בטחונה של ישראל יכול להתקיים לטווח ארוך רק דרך שלום אמתי עם שכנותיה ועם שכניה הפלסטינים. שלום בדמות 2 מדינות לשני עמים. המאמצים לקידום השלום חשובים ביותר אך הדרך עוד ארוכה ומלאה מהמורות ודורשת ויתורים מצד שני הצדדים. מבחינת ההתנחלויות יידרשו החלטות קשות ושינויים אשר לא יעמידו בסכנה את המדינה הפלסטינית העתידית. השיחות בין ההנהגה הישראלית לפלסטינית נמצאות היום במצב קריטי ואני מקווה כי הקשיים יביאו אותנו לדרך השלום".

בהמשך אמרה מרקל: "אני יכולה להבטיח לך כי גרמניה תעשה כל שתוכל לתרום לשיחות ולהצלחתן ובמקביל תשמור על בטחון מדינת ישראל. מרקל התייחסה בנאומה גם לאיום פצצה גרעינית בידי איראן ואמרה: "הסיכון כלפי ישראל אמתי ואינו מופשט- איראן הצהירה על השמדת ישראל ועל אף שהנימה השתנתה לאחרונה, חסרים המעשים שיעידו על כך. איראן לא תתחמש בנשק גרעיני- אסור כי תהיה סכנה לישראל לאירופה ולעולם כולו. יש לנו הזדמנות דיפלומטית לפעול אך אנו צריכים לבחון ולוודא כי איראן תעמוד בהתחייבויותיה".

בהמשך עברו השניים לפגישת עבודה מדינית בהשתתפות בכירי המשלחות במהלכה דנו בקידום תהליך השלום בין ישראל לפלסטינאים, בסוגיית הגרעין האיראני וכן ביחסים בין ישראל לגרמניה.