חפציבה
חפציבהקובי פינקלר

מסלול חדש, הכולל מסע בזמן בין מבנייה הישנים של החווה החקלאית חפצי-בה, שרידי פרדסים וחורשות אקליפטוסים, מעבר מתחת לגשר כביש החוף, טיול קצר לאורך נחל חדרה וגישרו החדש והמרשים, וסיום בשפך הנחל אל תוך הים התיכון, נחנך בימים אלו. בשבוע הבא ביום שלישי בשעה 16 יתקיים במקום סיור מודרך בידי ביה"ס שדה חוף הכרמל.

סיפור דרך

נתחיל בשער הכניסה לחוות חפצי-בה, בעמדת הסברה על ההיסטוריה של החווה החקלאית ומתיישביה הראשונים. חברת החשמל שיפצה את האתר כולו ומפעילה מרכז מבקרים בבית החווה המשוקם הנמצא בסמוך לשער הכניסה. לאחר סיור קצר בבית החווה נמשיך במורד השביל לכיוון הנחל עד שנגיע לבית המשאבות. בבית המשאבות נפנה שמאלה (מערבה) בדרך עפר המקיפה את מדשאות ופרדסים עד שנגיע לגשר כביש החוף החוצה את נחל חדרה. היציאה היא ממה שנראה כמו השער האחורי והמוזנח של החווה. הוא אומנם לא מרשים במיוחד אבל הוא יוביל אותנו אל דרך מרוצפת אבנים העוברת מתחת לגשר, אל שפעת צמחיית נחלים, דגה ועופות מים כגון: שלדג גמד, אנפה אפורה, סופיה, ברכיה וקורמורנים.

בנקודה זו חוברים אל קטע קצר משביל ישראל שייקח אותנו לאורכו של הפארק ואתו נחצה את הגשר החדש עד ליציאה מהפארק. השביל ימשיך לכיוון חדרה אבל אנחנו נעזוב אותו עוד בגרם המדרגות המובילות ליציאה מהפארק ונסיים בשפך הנחל בחוף הים.

מעניין לדעת
נחל חדרה זורם לאורך כ- 50 ק"מ דרך מישור החוף, ונשפך לים מצפון לגבעת אולגה. הנחל סבל לאורך שנים מהזנחה וזיהום עקב פיתוח עירוני מואץ והפך למפגע אקולוגי. בשנת 1982 לאחר בניית תחנת הכוח "מאור דוד" (לימים "אורות רבין") הוחלט לשקם את חלקו המערבי של הנחל, מכביש החוף עד לים, ולהפוך אותו לפארק. ליוזמה חברו חברת החשמל (אחראית גם לשיפוץ חוות חפצי-בה), הקרן הקיימת לישראל, רשות הטבע והגנים ועריית חדרה.

חוות חפצי-בה הוקמה בשנת 1906. היא שימשה לגידול פירות הדר ופעלה עד מלחמת העולם הראשונה. חברת החשמל שיפצה את החווה ופתחה אותו לקהל הרחב בכל ימות השנה. למעוניינים בסיור, מרכז המבקרים הפתוח בימים א'-ה' בתאום מראש בטלפון: 04-6348742/4

איך מגיעים?

יורדים מכביש החוף (כביש מס' 2) במחלף קיסריה ונוסעים מזרחה לכיוון העיר חדרה. כמאתיים מטר לאחר הצומת המרומזר פונים ימינה, לאתר חפצי-בה (במקום מוצב שילוט הכוונה). הדרכה באזור: טלפון: 073-2413843 פקס: 0722447053