הרב מלמד: לשבור את החומה

ראש ישיבת בית אל, הרב זלמן מלמד, התייחס הערב (מוצאי שבת) בשיעורו השבועי לתלמידי הישיבה לתפילת ההמונים הצפויה להתקיים מחר (ראשון) בירושלים על ידי הציבור החרדי.

"מצד אחד", אמר הרב, "מעמד גדול כזה, של תפילת רבים כל כך גדולה, זה עושה רצון גדול מאוד להיות שייך. תפילה היא תמיד דבר גדול ומתוקן מאוד".

הרב מלמד הדגיש כי "הלב מצד אחד רוצה להשתתף וגם אנחנו רוצים שלא תיפגע התורה ולא ייפגעו לומדיה".

הוא סיפר כי הישיבות כבר נפגעו מבחינה כלכלית "ויש חששות שתהיינה פגיעות נוספות. זה לא בדיוק כמו שהבטיחו הנציגים שלנו שאמרו שלא תהיה פגיעה כלכלית ולא פגיעה באפשרות ללמוד".

ראש ישיבת בית אל אמר כי אמנם התוצאות לא איומות ונוראות, "אבל זה לא כמו שהיינו רוצים שיהיה". 

הוא התייחס לעצם החוק לגיוס חרדים ואמר כי "אנחנו מאוד רוצים שהציבור החרדי יהיה שותף בנשיאה בעול של חיי ציבור אבל יש חומה חוצצת בין הציבור החרדי לשאר הציבור". הוא הסביר כי חומה זו נבנתה  על ידי הציבור החרדי מסיבות רעיוניות, מחשש שאם לא תהיה חומה, אזי  חלק מהציבור לא יוכל להחזיק מעמד ותהיה פגיעה רוחנית וחינוכית, "יש בזה גם אמת מסויימת אבל גם מחיר. הפירוד שבין חלקי העם הוא לא טוב מאחר והציבור החרדי אינו שותף בכמה מצוות חשובות וכלליות כמו ארץ ישראל, שמירה על עם ישראל, ובכלל עצם החיבור יחד זו מטרה לעצמה ולא רק בגלל התוצאות".

הרב הדגיש כי יש לשבור את החומה הזו ולגרום לחיבור בין חלקי העם, "תהיה לזה תועלת עצומה שהרבה מהציבור החרדי שלמדו חמש או עשר שנים בישיבות ולא מתאימים בדיוק להיות ר"מים (רבנים מחנכים) או רבנים, יצאו להתפרנס כשהם עם מטען תורני מאוד גדול. איזו השפעה עצומה תהיה בכך בכל מקום שהם באים, יכולה להיות מהפיכה רוחנית".

"יש הרבה תלמידי חכמים שישבו הרבה שנים בישיבה ומאחר והם אינם מוצאים תפקידים במסגרת ההוראה, אז הם ממשיכים ונשארים בכולל, יחידים שהם גדולי הדור - אדרבה שישארו בבית מדרש ויאירו את העולם, אבל יש כאלה שהם טובים אבל לא מצויינים ואם יצאו לעבוד ויקבעו עיתים לתורה הם יהיו תלמידי חכמים שנהנים מיגיע כפם וזה דבר אידיאלי ויפה. לא מתאים שכולם יעסקו כל החיים בלימוד התורה".

הרב מלמד הדגיש כי במהלך הזה יש דברים טובים אך זה שהמהלך נעשה בכוח, ואלו שמעורבים ודוחפים את החוק יש להם כוונות לא טובות, "על זה אנחנו מצטערים מאוד".

הוא סיפר כי אחד מהרבנים צלצל אליו בשבוע שעבר וביקש שהוא ותלמידיו יגיעו לתפילה, אלא שלאחר מכן הוא שמע על הדברים הנאמרים על ידי חלק מהציבור החרדי, "איזו שנאה, זלזול והשמצות, כלפי הציבור שלנו וגם כלפי הרבנים שלנו ,כאילו הם לא רבנים, שהם כופרים, שהם מחוץ לתחום, ולא ייחשבו בקהל הרבנים. אין שום הסתייגות מצד המנהיגות על הדיבורים האלו ואם נבוא לתפילה מחר, הם יכולים לפגוע בנו".

"יש להם כמה סיבות לזלזל בנו מאחר וחלק מהציבור שלנו לא מקפיד כל כך על קלה כבחמורה. ואנחנו רוצים לתקן את זה. אמנם בני התורה שלנו הם מצוינים ואפילו עולים על בני ישיבות חרדים, אבל כדי שהציבור החרדי יכיר במעלות שלנו, עלינו להתעצם ולהיות תלמידי חכמים גדולים שלא יהיה אפשר להכחיש את הגדלות שלנו. כדי שהם ישנו את היחס אנחנו צריכים להיות כל כך טובים שיראו את הפער, את העוצמות של האמונה, עבודת ה', אהבת ישראל, אהבת תורה, אהבת הארץ. שהם לא יוכלו להתכחש לעובדה הזו שהתורה מופיעה פה בגדלותה".

"אם היה מתברר שהם מאוד רוצים שנשתתף באופן כזה שאנחנו יחד איתם והיחס שלהם כלפינו הוא מכבד ויפה, הייתי מאוד רוצה להשתתף בתפילה. ואתם יודעים שאני מאוד רוצה את האחדות בתוך הציבור שלנו, וכל חיי אני חולם גם על האחדות  עם הציבור החרדי ובהמשך עם כל הציבור, אבל זה יכול להיות רק אם יש יחס הדדי של כבוד אחד כלפי השני. אני מקווה שנצליח לעשות את זה".

"לגבי מחר אני ממש מתלבט. אני מחכה להודעה מהנציגים של החרדים שיודיעו כי הם רוצים ומתייחסים אלינו ביחס הנכון, אז אני חושב שיש מקום להשתתף בעצרת. נחכה עד מחר, יש זמן".