מקווה
מקווהצילום: פלאש 90

בלניות נזעמות פנו לסגן השר לשירותי דת, הרב אלי בן דהן, בעקבות הצעת החוק שעולה הבוקר (ראשון) להצבעה בועדת השרים לענייני חקיקה, המאפשרת הטלת קנס עד 50,000 שקלים על בלנית ללא הוכחת נזק.

באם תתקבל הצעת החוק, בלנית שתשאל את הטובלת שאלות בנוגע לחייה האישיים ללא הסכמתה המפורשת, עלולה להיות חשופה לתביעה אזרחית. בית המשפט יוכל לפסוק לתובעת פיצויים ללא הוכחת נזק עד לסכום של 50,000 שקלים.

במכתב ששוגר אל סגן השר בן דהן נכתב: "אנו עובדות כבלניות בגלל החשיבות של מצוות הטהרה בעינינו, ברוב המקרים זו אינה עבודתה היחידה של הבלנית והשכר בהתאם. מפלגת "יש עתיד" החליטה לתקוף את העובדות הכי חלשות עם המשכורות הנמוכות ביותר במשק. טוב תעשה המפלגה אם יסירו את הצעת החוק מסדר היום, שמהווה פגיעה בנו. יותר טוב שיטפלו בבלניות שיש עליהן תלונות ולא יאיימו עלינו בעונשים כלכליים".

סגן השר לשירותי דת, הרב אלי בן דהן, אומר הבוקר (ראשון) בתגובה, "אגן על זכויות הבלניות ועל הטובלות. בימים הקרובים ייצא נוהל מעודכן בחוזר מנכ"ל, שנוסח בשיתוף עם קבוצות של טובלות ובו נעגן ונשפר את נהלי צנעת הפרט במקוואות, יחד עם זאת יש לתת את הדעת כי האחראים הלכתית על כל ענייני המקוואות הם הרבנים הראשיים לישראל".

"יש לציין כי בחודשים האחרונים יצאה הנחיה מטעם הרבנות הראשית כי אין לבלניות הסמכות לחקור את הטובלות בשאלות אישיות. המשרד לשירותי דת ביחד עם הרבנות הראשית לישראל כי על הטבילה להיות חוויה מקרבת ונעימה. חובתי היא להגן על הבלניות כמו על ציבור הטובלות במקוואות, ולא אתן יד לפגיעה באותן נשים המשתכרות שכר נמוך תמורת עבודת קודש", ציין הרב בן דהן

עוד הוסיף סגן השר: "רובן המוחלט של הבלניות עושות את עבודתן נאמנה והמקרים הבודדים בהם מגיעות תלונות לידיעת המשרד, מטופלים ברגישות ותשומת לב ולכן אין טעם להפוך את המובן מאליו לחוק. יתרה מזו, חוק זה הינו בעייתי משום שבאין צורך בהוכחת נזק, הוא עלול להפוך כלי בידי נשים לנקמה אישית ולא מידתית כלפי בלניות המבצעות את עבודתן נאמנה".

ח"כ ד"ר עליזה לביא (יש עתיד), יוזמת ההצעה, אומרת בתגובה כי "הבלניות בישראל הוזנחו שנים רבות ומעמדן לא הוסדר מעולם. הצעת החוק שהגשתי הביאה להכרזה על רפורמה מבורכת של משרד הדתות, וקידומה מותנה בכך שכל אחריות בתביעה תוטל על המועצה הדתית בסמכותה מופעל המקווה שבו עובדת הבלנית".

"אני מקווה שהשינוי אכן יחל בקרוב ושהבלניות תזכינה לקשרי עבודה ראויים עם המועצות הדתיות כבר בהקדם. על מנת לטפל בתנאי שכרן והעסקתן השערורייתיים כבר מיד יזמתי דיון בוועדת כספים, שיתקיים כבר בשלישי הקרוב. אני מקווה שמשרד הדתות יעלה את הנושא באמת לראש מעיניו ויפעל בהקדם בנושא. כך או אחרת הצעת החוק המקורית שתבטיח שכל אשה תוכל לטבול כרצונה ולפי מנהגה לא יהיה ניתן לטייחה-בתירוץ כזה או אחר של משרד הדתות", הוסיפה לביא.