פגיעה בנשים. ד"ר קטן
פגיעה בנשים. ד"ר קטןצילום: ניסים לב

השעה רבע לשמונה. יום חורפי סגרירי, עננים מרחפים קלות מעל הרי חברון. בנות האולפנה בקריית ארבע מזדרזות להיכנס לכיתות המחוממות ומתיישבות בכיסאותיהן.

נערה פונה לרעותה ופותחת בשיחה קולחת מטובלת בצחוק שובבי. והנה ניגשת ללוח נערה בהירת שיער ועיניים, מבט של טוהר על פניה, והיא כותבת עליו באותיות גדולות מודגשות ועם קו תחתון את הכותרת לטבלה שהיא יוצרת - טבלה, פרי רוחה, שהיא תולה מדי יום על לוח הכיתה - 'לוח השכוייח'.

היא רושמת עליו בזה אחר זה מיזמים, אירועים, הגיגים, כל העולה על לבן של בנות הכיתה, כאשר המכנה המשותף לכולם הוא הכרת הטוב. לא פלא שאותה נערה הפכה לבסוף לכלתי הבכורה.

מאז היותי בעלת טור אני פוגשת בשבילי היישוב, במרפאה, בכנסים רפואיים, בדוא"ל ובעוד צמתים רבים ומגוונים הרבה אנשים טובים באמצע הדרך, וחלק מהם מבקשים ממני שאסייע להם להעביר את האור גם לאחרים. והנה אני פוסעת בין מיזם למיזם ומהרהרת בלבי: אכן, אנשים טובים מאוד. אתן כאן טעימה קלה מהטובים האלה (ומחילה מכל אלו שנזנחו הפעם, עוד חזון למועד).

  • מיזם 'עיניים רואות' - טיפול בעיניים עצומות. כשחוש אחד חסר, חושים אחרים מתחזקים. בבית חינוך עיוורים בירושלים נפתחה הקליניקה הראשונה בארץ לעיסוי רפואי על טהרת המעסים/ות העיוורים/ות. הקליניקה מעניקה עיסויים רפואיים וספורטיביים תוך הפרדה מלאה בין גברים לנשים. זוהי הזדמנות לתעסוקה מעולה לעיוורים בתפקיד שחוש המישוש הוא העיקרי בו וחיסרון חוש הראייה אינו כל כך משמעותי, ותועלת רבה לציבור.

  • לפני מספר חודשים הוקם, במסגרת פרויקט 'שבת בהייטק', ארגון חדש בשם 'תמרים'. היזם הוא אדם ירא שמיים, בעל ניסיון בהקמת חברות סטארט-אפ בתחום האינטרנט. מטרת 'תמרים' היא לחזק את הקשר בין התורה להייטק, כאשר אחת ההתמודדויות היא עם שאלות של בעלי חברות מחשבים שמחויבות לכך שהתוכנות שלהן תפעלנה בצורה תקינה 24/7 בכל ימות השנה, ושבכל מקרה של תקלה התיקון ייעשה תוך זמן קצר. בחלק גדול מאותן החברות הפועלות בישראל עובדים יהודים בשבת, באופן מתוכנן בצורה מזדמנת, וזהי בעיה קשה בכלל, וליהודי שומר מצוות בפרט. ב'תמרים' בוחנים דרכים מעשיות ומגוונות לשמירת השבת מתוך הכרה מקרוב של השטח והצרכים האופייניים לתעשייה זו. גיסי, הפרופסור, הציע רעיון די פשוט, שיכול לפתור לגמרי את הבעיה: כל חברה בינלאומית כזו שרוצה לשמור שבת כראוי תקים סניף אחד באוסטרליה שבמזרח וסניף שני בהוואי שבמערב העולם, כך שכאשר בסניף אוסטרליה נכנסת השבת, עדיין יום חמישי בלילה בהוואי, וכאשר שם נכנסת השבת באוסטרליה כבר מוצאי שבת. בהנחה שמבקש השירות אינו יהודי (וכך זה בדרך כלל) נפתרת בשיטה זו כל הבעיה.

  • לאחרונה הוזמנתי ליום עיון מטעם תנועת הנשים 'אמונה', שהיה מיועד למי שעוסקות בליווי של נשים לקראת גיור, כולל הליווי לטבילה. הנשים הפעילות בו משקיעות זמן רב, ומאמץ רגשי ונפשי, כדי לקדם בהארת פנים ובשמחה גרות-צדק שמצטרפות לעמנו. מאוד התרגשתי מהמעמד (ילדיי יאמרו שוב: נו, האמא המתלהבת שלנו...).

  • נושא שהוא ממש בבת עיני, וקרוב ביותר ללבי. זכיתי להרצות בקורס שנתי לשדכניות מטעם מכללת ירושלים לבנות בהדרכתו של הרב והסופר יוסף אליהו, איש רב פעלים, מחבר 'התורה המשמחת' ועוד רבי מכר נוספים. הרב אליהו החליט שהגיע הזמן לשדרג את עולם השדכנות, כאשר בתוכנית ההכשרה נלמדים בעיון רב לאורך שנה שלמה תכנים הלכתיים, פסיכולוגיים, רפואיים ועוד, כדי להרחיב את ארגז הכלים של השדכנית. בין המרצות הייתה רונית שוקר-קאופמן, שזכתה כבר לכמה 'גני עדן' בעקבות יותר מארבעים שידוכים שעברו תחת ידיה בהצלחה. במקביל גם ארגון 'ישפה' יזם תוכנית העשרה והשתלמות לשדכניות, כך שמקצוע חשוב זה סוף סוף מקבל את מקומו הראוי. ואני מחכה שהציבור שלנו יאמץ את הנורמה המבורכת של אחינו החרדים, בה מעניקים הורי בני הזוג לשדכן סכום הגון - כל צד את חלקו. כך אולי יהיה תמריץ גשמי לחברים ולזוגות צעירים לעשות מאמץ נוסף לחשיבה על חבריהם הרווקים, ויהא שכרם כפול מהשמיים.

  • ילדיי אומרים לי שוב ושוב שיש לי חולשה לילדים שניחנו בכרומוזום 21 מיותר, ואולי הם צודקים. והנה, סיפור מרגש עד דמעות. אחרי שטיילה פעמיים במזרח, למורן זקשבסקי היה חלום אחד להגשים - לקחת איתה את אחותה הגדולה רעות, הלוקה בתסמונת דאון, לטיול. לפני חודש הן יצאו לצפון הודו במסגרת פרויקט 'אח שלי גיבור' (מיזם של אחים לילדים עם ליקוי קוגניטיבי), וכך הן כבשו יד ביד את הפסגה הגבוהה של הרי ההימלאיה. אבל אני, קבעתי את מקומי פה, בארצנו הקטנטונת, ארצי שלי.

  • ולסיום - בשבחה של ארצנו האהובה: לאחר ראש השנה לאילנות, השקדייה פורחת וניצנים נראו בארץ, עת הזמיר הגיעה, הנה לפניכם נתון מדהים שפורסם לאחרונה: ישראל היא המדינה היחידה בעולם שמספר העצים המצויים בשטחה בתחילת המאה ה‑21 גבוה מזה שהיה בה בתחילת המאה ה‑20, זאת תודות לקק"ל ולפעולותיה מאז ועד היום.

אנשים טובים באמצע הדרך, אנשים טובים מאוד, שבראש דאגתם הוספת חיוב וטובה וקדושה וברכה לעם ולארץ, ומאירים את העולם בתורה ובמעשים טובים, ישלם ה' שכרם. תם ולא נשלם.