ציפי לבני
ציפי לבניפלאש 90

שרת המשפטים, ציפי לבני, תביא מחר (א') לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה הצעה לפיה יבוטל כלי המאסרים בהוצאה לפועל.

זאת, מחשש כי עלולים להיאסר מעוטי יכולת, בשל הקושי להפריד בין המשתמטים מתשלום חובותיהם לבין אלו שאינם מסוגלים לעמוד בכך כלכלית, וכן מחשש שאיום במאסר עשוי לדרדר את החייבים להשגת כספים דרך השוק האפור, ובכך להחמיר אף יותר את מצבם הכלכלי.

לבני טוענת כי הטלת מאסר בטעות או גלגול חובות לגורמים אחרים ומסוכנים יותר אינם מחיר מוצדק לשלם ביחס לתועלת שתצמח ממאסרם של בעלי חוב, ומשכך היא מציעה לבטל לחלוטין את אפשרות המאסר כלפי חייבים שאינם חייבים במזונות.

על פי ההצעה וכדי להימנע מפגיעה מהמלווים, יוגדלו אמצעי הגבייה העומדים ברשותם – כך יוכל רשם ההוצאה לפועל לרשום את שמו של חייב המשתמט מתשלום חובות במרשם מיוחד במידה והוא חייב למעלה מ-2,500 ש"ח, וכן טרם חלפה חצי שנה מיום שהרשם ראה את החייב והשתכנע שהוא אכן משתמט ללא הצדקה מתשלום חובו או נשלחה לחייב אזהרה וכן הזמנה לדיון בנושא בדואר רשום ועם אישור מסירה, ובכל זאת הוא בחר שלא להתייצב אליו ללא הסבר סביר. בנוסף, מוצע להגדיל את מקורות המידע אודות נכסי החייב והדרכים לאתרו.

"תשלום חובות הינו דבר חשוב שאין לזלזל בו", אמרה הערב שרת המשפטים, "אולם תפקידה של מערכת המשפט היא לסייע לחלשים, לא לחזקים. הפחד שאדם ידרדר למצב כלכלי קשה אף יותר או שחלילה יושם במאסר אדם רק בשל מצבו הפיננסי הוא מסוכן.

"לכן, אני מבקשת לבטל את אפשרות המאסר, מתוך אמונה שכך ירוויחו כל הצדדים. בנוסף, הצעדים החדשים לגביית חובות יגבירו אף הם את היכולת לגבות מחייבים המסוגלים לשלם את חובם באופן מירבי, ובכך לצמצם עד כמה שניתן את הפגיעה במלווים הזכאים לכספם", אמרה לבני.