חלק ממה שנחשף בכרכרות הנשק
חלק ממה שנחשף בכרכרות הנשקפלאש 90

בעקבות חשיפת כרכרות הנשק שנשלחו מימ"חים בפרס לאנשיו של המן הוחלט על הקמת ועדת חקירה שתבחן את הפרשה והסוגיות הנלוות לה.

נזכיר כי בכרכרות הנשק שהועברו במסווה של תבן ומספוא ניסו אנשי המן להחדיר לשושן בליסטראות, חרבות, חיצים מורעלים וכדי רעל לצריכה המונית. מומחי ביטחון קובעים כי די ברבע מהכמות שנמצאה על מנת לסכן את שכונות היהודים בשושן. בכיר לשעבר במערכת הביטחון יודע לקבוע כי החיצים המורעלים וחיצי האש שהוברחו בכרכרות כיסו למעשה את כל שטחה של שושן ולמעשה צפויים להותיר את יהודי העיר לחסדי החלטתו של המן שברגע אחד יוכל להורות על שיגורם.

עם זאת מעיון בכתב המנדט שניתן לחברי ועדת החקירה שהוקמה עולה כי בתוך 60 יום יהיה עליה להציג מסקנות בשאלת המפתח המסעירה כעת את שושן ויתכן שאף תוביל את מרדכי היהודי לחקירת משטרה מקיפה.

הסעיף הראשון בכתב המנדט קובע כי "חברי הועדה יחקרו כיצד אירע שחשיפת כרכרות הנשק בוצעה רגע לפני פגישתה של אסתר עם אחשוורוש והאם נועדה החשיפה לשמש את אסתר במאמצי ההסברה שלה באשר למגמותיו האמיתיות של המן". עוד נדרשת הועדה לברר את "הקשר, אם ישנו כזה, בין עיתוי החשיפה למהלכיו האחרונים של מרדכי היהודי".

משפטן בכיר מציין באוזני כתבנו כי הפרשה כולה תקבל תפנית דרמטית אם יתברר שאכן קיים קשר בין חשיפת הכרכרות למרדכי היהודי. "אם אכן זו המגמה מסתבר שהפרשה חמורה בהרבה. לא ניתן לעבור לסדר היום על אירוע חמור שכזה בו נציגי היהודים עושים שימוש הסברתי בהברחות נשק".