הר-ציון ביחידה 101
הר-ציון ביחידה 101ארכיון במחנה

גיבור ישראל מאיר הר ציון, שהלך לעולמו שלשום, הובא היום (ראשון) למנוחות בחוות שושנה שבבקעת הירדן.

הר ציון, ממייסדי סיירת הצנחנים ומפקדה הראשון, היה מהלוחמים הבולטים בתולדות צה"ל, והיה חלק מיחידה 101 שביצעה "פעולות תגמול" בשנות ה-50. 

נשיא המדינה שמעון פרס השתתף בהלוויה, הניח זר על קברו של הר ציון ונשא הספד. הנשיא סיפר כי הר ציון שייך לדורם של הלוחמים האמיצים שידעה ישראל, בהם משה דיין ואריק שרון. "כל אחד מהם קם בבוקר משלו, והחליט כי לוחם בכל קו ראשון, בכל שדה אש, בכל מקום שנשקפת סכנה לישראל - בידו האחת חרמש בידו האחרת חרב הגנה. התנדבותו הספונטנית הפכה לקריאת הקרב של צה"ל: 'אחרי'. כך עשו. כך לחמו ועמדו בראש הצלת עמם".

"אני זוכר את זה כמו היום", סיפר פרס, "הימים היו ימי חודש ספטמבר 1956. שיא המתח הביטחוני. התקפות פדאיון בלתי פוסקות. רצח ישראליים חפים מפשע. פעולות תגמול חדשות לבקרים. כתגמול על התקפה רצחנית של פדאיון על חיילי צה"ל שבה נרצחו 6 חיילים, בוצעה ב- 11 לספטמבר פשיטה על בניין המשטרה הירדנית באָ-רָהָוָוה. כסגן שר הביטחון חיכיתי לדיווחים על הפעולה. הטלפון צלצל ונמסר לנו שמאיר נפצע אנושות.

הנשיא סיפר כי לא העלה על דעתו שהר ציון יכול להיפצע בקרבות, "הוא נראה לי עשוי מחומר מיוחד של אומץ לב – חסין אש. נאמר לנו שד"ר מוריס אנקלביץ' ניתח אותו תחת אש וכנראה הציל את חייו. הוקל לנו מעט. מאיר החלים, אך סבל מנכות קשה. במאבקו לשיקום שוב נוכחתי בנחישותו, בעקשנותו. הוא נלחם בנכות כפי שלחם בשדה הקרב וגם כאן ניצח.

"הוא לא ידע פחד, התנדב לחנך לוחמים ולחלץ נפגעים", ספד נשיא המדינה, "הוא הכיר כל אבן וכל שביל בארץ ישראל. לאחר פציעתו הקדיש זמנו לאהבתו הראשונה. רגבי ישראל. מגבלותיו לא עצרו מבעדו מלהיות חקלאי למופת. רועה צאן ועובד אדמה. מאיר, אתה חוזר עתה לאדמה שאותה כה אהבת ולמענה לחמת -עטור קרבות ועתיר ניצחונות.  יהיה זכרו ברוך".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בהלוויה כי הר ציון ז''ל היה מגדולי הלוחמים שהיו למדינת ישראל. "מאיר וחבריו הניחו כמה מהיסודות החשובים בבניית המדינה. יותר מכל היה זה מאיר שתבע את הדבקות במשימה, 'לא חוזרים עד שמבצעים', הוא אמר. לא היה בו שמץ של גאווה או התנשאות. הוא לא חיפש תהילה, להיפך – היא רדפה אותו", סיפר נתניהו.

ראש הממשלה הוסיף כי "הירידה שלו לפרטי פרטים סייעה להצלחת המשימות, ומאיר הבין היטב שביטחון ישראל מתחיל כאן בבקעת הירדן, בגבולנו המזרחי".

שר הביטחון משה יעלון ספד להר ציון ואמר כי "מעטים הם האנשים שהופכים להיות אגדה עוד בחייהם ששמם נישא בפי כל - מתלמידי תיכון ועד מנהיגי המדינה. שכבר בגיל צעיר, ובוודאי שנים לאחר מכן, מעצבים דורות של לוחמים. מניחים את היסודות לצבא ההגנה לישראל כפי שאנו מכירים אותו היום. מהווים מודל לחיקוי בגבורתם, באומץ ליבם ובנכונותם לחרף את נפשם. מוכשרים, יצירתיים וייחודיים, עד כדי כך שמוענקות להם דרגות קצונה מבלי שחצו את סף בית הספר לקצינים. כזה היה מאיר הר ציון.

"בפשיטות ובפעולות התגמול, במלחמות ובמבצעים, כשהיה ממקימי היחידות המובחרות ביותר בצה"ל והטביע בהן את חותמו. תמיד בראש הלוחמים, תמיד שאף ליזום ולהפתיע, תמיד חתר למגע והוביל את חייליו בזכות כישורי סיור ולחימה גבוהים; תמיד שאף להיות בקו החזית, בין אם מי שמוביל כוח אל היעד ובין אם כמי שנכון להקריב את חייו על מנת לחלץ פצועים בשדה הקרב", דברי יעלון בהלוויה.

צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון