לוחות סולאריים בבה"ד 1
לוחות סולאריים בבה"ד 1צילום אילוסטרציה: דובר צה''ל

מתייעלים בפיקוד המרכז: פיילוט לממערכת חדשה לניטור צריכת החשמל בשניים מבסיסי הפיקוד הביאה לחסכון של כ-4 מיליון שקלים.

במהלך שנת 2013 חסכו בפיקוד המרכז כ-15 מיליון שקלים, זאת כתוצאה מהתייעלות בצריכת החשמל, הדלק וההובלה.

המערכת החדשה הותקנה בחטמ"ר שומרון ובמפקדת יחידת דובדבן, והיא מאפשרת למפקדים לראות בכל רגע את תמונת המצב של צריכת החשמל ולקבוע מדדי תאורה על פי חדר. מטרת המערכת היא להוריד מצריכת החשמל בעזרת חיזוק המודעות והמעקב אחר הנתונים.

עד לאחרונה הייתה המערכת בשימוש בעיקר בבסיסים עורפיים של מודיעין וחיל אוויר, ופיקוד מרכז הם הראשונים להביא אותה לשטח. "הנתונים של צריכת החשמל היו מגיעים פעם בחודשיים, ולא ידענו מי צרך כמה", הסביר לאתר צה''ל רע"ן תקציבים בפיקוד המרכז, סא"ל גל קליין. "במסגרת הפיילוט אפשר לקבל את דו"חות הצריכה אונליין. הנתונים של הפיילוט מדהימים, רואים את הירידה בצריכת החשמל לאורך כל היום".

מפקדת חטמ"ר שומרון נבחרה לפיילוט משום שמדובר בבסיס גדול ורב יחידתי, אשר צריכת החשמל בו הייתה עד לאחרונה הגבוהה באוגדת איו"ש. מאז יולי 2013, אז הותקנה המערכת בבסיס, ירדה צריכת החשמל ביחידה באופן משמעותי.

הירידה מתבטאת בחיסכון של עשרות אלפי שקלים בחודש. "בעלות כמעט אפסית של 40 אלף שקלים, המערכת הביאה להתייעלות של 30 אחוז בצריכת החשמל בחטיבה, שזה חסכון של מעל למיליון שקלים", ציין קצין הלוגיסטיקה של חטמ"ר שומרון, רס"ן רועי בן-שמעון. "כל שקל נכנס לחטיבה ועם הכסף שחסכנו אנחנו בונים מחדש מוצב באזור יצהר, שהיינו שמחים אם היה נראה טוב יותר. הכסף הזה הולך לטובת החיילים וזה המסר שאנחנו מעבירים בחטיבה".

לאור הקיצוץ בתקציב הביטחון, פיקוד המרכז שם לעצמו למטרה להתייעל בתחומי החשמל, הדלק וההובלה. מערכת ניטור החשמל צפויה להתרחב לבסיסים נוספים באוגדת איו"ש, תוך התמקדות בבסיסים עם צריכת חשמל גבוהה.

תוכניות התייעלות נוספות כוללות חיבור של פילבוקסים לתשתית החשמל על מנת לחסוך בדלק לגנראטורים ומעבר לשימוש בגז לחימום אוהלים. במהלך שנת 2014 מתכוונים בפיקוד לחסוך כ-15 מיליון שקלים נוספים. "הכסף ילך להעצמת גרף אימונים והוספת תעסוקות מבצעיות", אמר סא"ל קליין. "במקום לבזבז את הכסף, נקדיש אותו לדברים שחשובים לצבא".