חוגגים, אבל אחרת...
חוגגים, אבל אחרת...פלאש 90

בתיאטרון חיפה יתקיים הערב החל מהשעה 20:00  הערב (רביעי) ערב ייחודי על יחסי דתיים חילונים בנושא המאבק על דמותם של החגים בארץ ישראל.

הערב בהנחיית קובי אריאלי ובהשתתפות הרב אברהם וסרמן, רב קהילה ור"מ בישיבת הסדר, ממחברי הספר "להכות שורש", יו"ר קק"ל אפי שטנצלר, דודי זילברשלג - פובליציסט וסופר, שי זרחי - קהילת 'ניגון הלב'.

את הערב ינעים האמן עובדיה חממה ולהקתו.

האירוע מתקיים בשכונת הדר בה מתחדשת קהילה דתית לאומית  "גרעין הדר". במרכז פעילות הגרעין מתקיים בית מדרש המפגיש קהילות וגרעינים  שונים ביניהם קהילות דתיות וחילוניות סביב שאלות זהות, מתוך שאלות העולות במפגשים אלו עלה הצורך בכינוס זה, המברר את  מערכת היחסים המורכבת.

בשיחה עם ערוץ 7 מסביר הרב וסרמן את חשיבותו של האירוע ומציין שלושה מסלולים בהם התייחסו הישראלים לסוגיה זו כאשר בחלק מהמקרים יצרו המסלולים מחלוקות וחיכוך ביניהם.

המסלול הראשון הוא המסלול המבקש לחדש את תכני החגים ללא מחויבות להלכה ומתוך שאיפה לשוב אל החוויה התנ"כית כפי שניסו החלוצים להתנהל תוך דילוג על המסורת. המסלול השני מבקש לדבוק במה שהיה מבלי לשנות דבר עם כל השמחה על שובנו לארץ. בגישה הזו נקט הציבור החרדי ברובו. הגישה השלישית מבקשת לשלב בין המסלולים, לא לוותר על מסורת הדורות הלכתית ותכנית ועם זאת לא לשכוח שמשהו דרמטי התחולל בארץ ישראל ועם ישראל כבר אינו בגלות. "השאלה היא איך משלבים נכון בין המסלולים", אומר הרב וסרמן.

הרב וסרמן מוסיף ומציין כי דווקא בתקופתנו, תקופה שבה עבר הציבור הישראלי את שלב ה"מרד" במסורת, השלב החלוצי שניסה לייצר משהו חדש וכשל, ניתן לקיים שיח של גשר ושילוב. בהקשר זה הוא מזכיר כי סקרים מלמדים על יותר ויותר אנשים המוגדרים כחילוניים לגמרי ועם זאת מקפידים לקיים את ליל הסדר כהלכתו וזאת כעדות לצמא לחזור לשורש המסורתי גם אם ללא קבלה אישית לקיים את כל מכלול ההלכות.

כשנשאל הרב וסרמן מה יכול הציבור הדתי ללמוד מזה המוגדר כחילוני בסוגיה זו של שימור מסורת החגים, הוא מציין את ההתרעננות, המקוריות המחשבתית, את ההקשבה למתחולל ומשתנה בכל דור ודור, את ההקשבה לפרט ועוד.

כל אלה ערכים שאותם יכול וצריך הציבור הרחב ללמוד ולאמץ דווקא מהראייה המוגדרת כחילונית. עם זאת גם הוא מוסיף כי יש להישמר שלא להיסחף אחר טרנד זכויות הפרט העכשווי שמא היסחפות זו תבוא על חשבון זכויות הכלל. בהקשר זה הוא מזכיר את דברי בג"ץ ולפיהם אין לשכוח שגם לרוב יש זכויות ולא רק למיעוט.

יצוין כי האירוע הערב בחיפה מופק בסיוע קרן קיימת לישראל, עיריית חיפה וארגון "שעלי תורה" בראשות הרב רחמים ניסימי ובשיתוף גרעין הדר ובהפקת "פלד הפקןת".