ועדת חוקה
ועדת חוקהערוץ 7

ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, חידשה הבוקר (רביעי) את הדיון בהצעת החוק לתיקון פקודת ההמרה (חוק הגיור) של ח"כ אלעזר שטרן.

הוועדה קיימה הצבעות על עשרות ההסתייגויות שהגישו ח"כ אורית סטרוק (הבית היהודי) וחברי כנסת מהאופוזיציה. בתום ההצבעות, ח"כ סטרוק הגישה בקשת רביזיה על ההצבעות שנדחו בנושא ההסתייגויות.

רגע לפני שיו"ר הוועדה ח"כ דוד רותם העלה את הצעת החוק להצבעה בקריאה שניה ושלישית, חברי כנסת טענו, כי המשפט שהתווסף הבוקר להצעת החוק, הינו נושא חדש. או אז, היו"ר היה מחויב לעצור את הדיון, ולהעביר את ההכרעה בנושא חדש לוועדת הכנסת.

לאחר שועדת הכנסת הכריעה שהנושא אינו נושא חדש, ולאחר שיו"ר הכנסת העניק היתר מיוחד לכנס את הוועדה, במקביל לדיון שנערך במליאת הכנסת, ועדת חוקה שבה והתכנסה ודחתה שנית את ההסתייגויות ותמכה בהצעת החוק של ח"כ שטרן. 7 חכי"ם תמכו בהצעה מול התנגדותם של 4 חכי"ם. ח"כ גפני הגיש בקשת רביזיה על אישור החוק. הרביזיה תידון במועד אחר.

בתחילת הדיון, דרש ח"כ משה גפני מיו"ר הוועדה להוציא את מנכ"ל התנועה הרפורמית גלעד קריב מהדיון. גפני טען "הרפורמי הזה שיושב שם, אמר לח"כ זחאלקה, אם תצביע עם החרדים, אני אפרסם כתבה עליך בעיתונות הערבית שאתה מצביע עם הבית היהודי. אני מבקש שתוציא אותו מפה זו חוצפה, זה סחיטה באיומים, זה חמור מאוד. האיש הזה מושחת שמשקיע פה כסף. הם יושבים על סיר הבשר בארה"ב ושולטים על הקופה", אמר גפני.

ח"כ רונן הופמן סנט בח"כ גפני "הוא לא יכול לענות לך. תפסיק עם הניצול ציני של החסינות שלך". ח"כ שולי מועלם-רפאלי השיבה להופמן "הוא בחר לאיים על ח"כ זחאלקה".

ח"כ ג'מאל זחאלקה אמר "מיום שאני בכנסת, לא הצבעתי על חוקי יהדות וגיור. היום אני מצביע עם ח"כ גפני, עקב עסקת החבילה שפוגעת בסדרי הדיון הדמוקרטיים, ומשנה סדרי עולם מבחינת זכויות חברי הכנסת. אני מתנגד להבאת חוקים שבאים בעסקה כזו. אני מתנגד לחוק. אולם אני בעד הרפורמים והקונסרבטיבים".

הסעיף השנוי במחלוקת, אשר עליו נטען כי הוא נושא חדש, מבקש להבהיר שהצע"הח, אינה גורעת מהנוהג הקיים, ואינה משנה או משפיעה על החלטות בג"צ בנושאים אחרים אלא לעניין גיור בישראל בלבד.

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר לחברי הכנסת מסיעת הבית היהודי "זה יום שחור ליהדות אתם לא מייצגים את היהדות. אתם מרכיב מרכזי בקואליציה וח"כ אלעזר שטרן מקרקס אתכם. איפה בנט? שאל מקלב "האם הוא היה מסכים לאשר הסכמי שלום בשלבים? אתם משדרים רפיסות"! אמר מקלב.