לפיד ובנט
לפיד ובנטצילום: פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה הערב (רביעי) בקריאה שנייה ושלישית את חוק המזון שהובילו שר הכלכלה נפתלי בנט ושר האוצר יאיר לפיד.

החוק נועד להגביר את התחרות בתחום המזון שמתאפיין בריכוזיות ובמחירים גבוהים ביחס לעולם וכולל שלושה פרקים עיקריים.

- הגברת שקיפות המחירים ברשתות המזון: החוק מחייב את רשתות המזון לפרסם את המחירים העדכניים בכל סניף ברשת האינטרנט. צעד זה יאפשר פיתוח אתרים להשוואת מחירים של סל הצריכה האישי של הצרכן בין חנויות המזון שבסביבת מגוריו.

- התמודדות עם ריכוזיות אזורית של קמעונאי המזון: הענף מתאפיין בריכוזיות גבוהה של רשתות מזון באזור גאוגרפי אחד. רשתות אלה דוחקות את המתחרות מאותו אזור ומגדילות את היעדר התחרות. הצעת החוק אוסרת על רשתות מזון השולטות באזור מסוים לפתוח סניפים נוספים באותו אזור ללא אישור הממונה על ההגבלים העסקיים. בנוסף, בית הדין להגבלים עסקיים רשאי לחייב רשתות אלה למכור סניפים באזורים הסובלים מריכוזיות והיעדר תחרות.

- קידום התחרות באמצעות ספקים קטנים והסדרת תחרות הוגנת בתחום קמעונאות המזון: ענף המזון מאופיין במספר קטן של ספקים דומיננטיים שחלקם אף הוכרזו כמונופול. בנוסף, בענף התקבעו הסדרים אנטי תחרותיים שמטרתם לדחוק ספקים קטנים מהמדפים ולפגוע בתחרות ובצרכן. הצעת החוק אוסרת על קיום הסדרים אנטי תחרותיים אלה במטרה להגביר את התחרות ולקדם ספקים קטנים.

בנוסף, החליטה הכנסת להגביל בהוראת שעה את שטח המדף של הקמעונאים הגדולים שמחזור המכירות שלהם גבוה ממיליארד שקלים. המטרה היא לאפשר לספקים קטנים ובינוניים לתפוס שטחי מכירה ברשתות המזון הגדולות ולהגביר תחרות.

שר האוצר, יאיר לפיד אמר כי "החוק שאישרה מליאת הכנסת יביא להוזלה משמעותית של סלי המזון במשקי הבית בכ-340 ש"ח בחודש. זוהי לא רק בשורה צרכנית אלא החלטה שמצמצמת את הריכוזיות בשוק המזון והופכת את התחרות בתחום מתחרות על גבו של הצרכן לתחרות על אטרקטיביות לצרכן".

שר הכלכלה נפתלי בנט סיפר כי משרדו פעל כשנה לקידום הצעת החוק. בעמוד הפייסבוק שלו הסביר בנט כי "החוק עושה שלושה דברים: מייצר תחרות אזורית בין סופרמרקטים (למשל, שלא יהיו 2 חנויות מאותה רשת באותה שכונה, ללא מתחרה), מאפשר השוואת מחירים אינטרנטית בין כל סופרמרקט בארץ ומונע פעילויות בלתי ראויות של ספקים ושל קמעונאים".