הקונגרס הציוני לנוער נפתח בגוש עציון

לרגל הקונגרס הציוני הארצי לנוער שנפתח היום (ב') ביוזמת המועצה הציונית בישראל וההסתדרות הציונית העולמית, ערך מכון המחקר 'מדגם' סקר שבחן את מידת הציונות בקרב בני הנוער בישראל.

הסקר נערך באמצעות האינטרנט בקרב 501 בני נוער, המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה היהודית, דוברת עברית, בגילאי 15-18.

תוצאות הסקר הוצגו בקונגרס שנפתח היום, במעמד שר החינוך, ח"כ הרב שי פירון, שפנה לנוער ואמר "אחת הבעיות שלנו היא הזילות והארכאיות של המילה ציונות. אם אתה לא מחובר למקום הזה, אם אתה לא מגיע מדור ההמשך של המסורת, אתה עלול לשכוח שאתה ציוני. גבורה ישראלית בימינו היא להתגייס לצה"ל לטובת העם. ללכת לשרת בצה"ל זה לא רק בגלל הצרות של עם ישראל, אלא בגלל הנתינה, בגלל מהות החיים שלנו בארץ הזו. אתם כאן כדי להגיד שיש סיפור אחד של עם מיוחד שלא מפחד מדרך ארוכה".

טוב למות בעד ארצנו? הערך שהיה בעבר נר לרגלי רבים, נחלש. בני הנוער פחות מתחברים למשפט זה. ממוצע ההזדהות הינו 6.4, בסולם של 1-10. ניכרת הזדהות רבה יותר בקרב דתיים (7.9) ומסורתיים (7.2) ונמוכה יותר בקרב חילונים (5.4) וחרדים (4.4). כמו כן, ניתן לראות הזדהות גבוהה יותר בקרב תושבי הדרום (6.8) ויהודה ושומרון (7.8).

יחד עם זאת, במבט על כוונת הגיוס לצה"ל מצאנו כי מרבית הנוער (76%) מתכוונים להתגייס לצבא. כ- 14% מבני הנוער מתכוונים לתרום במסגרת שירות לאומי וכ-10% לא מתכוונים לשרת כלל. 92% מהבנים מתכוונים להתגייס לצה"ל וכ-6% לא מתכוונים לשרת כלל. בקרב הבנות, כ-60% מתכוונות להתגייס לצה"ל, כ-25% יתנדבו במסגרת השירות הלאומי וכ-13% לא מתכוונות לשרת כלל.

מרבית בני הנוער מחשיבים עצמם ציונים (70%) וישראלים (89%).

מעורבות אישית ותרומה לקהילה: מרבית בני הנוער השתתפו בתנועות נוער (69%). השתתפות גבוהה יותר נמצאה בקרב בנות (76%), דתיים (84%) והגרים במחוזות צפון (85%) ויהודה ושומרון (86%).

ניכר כי המשתתפים בתנועות נוער נוטים יותר להתנדב למען הקהילה. כשני שליש מהנוער התנדבו בעבר במסגרת כלשהי וכ-55% התנדבו בשנה האחרונה מחוץ למסגרת בית הספר. במגזר הדתי נכרת נטייה גבוהה יותר להתנדב (81% ו-73%, בהתאמה). בנוסף, שיעור המתנדבים מחוץ למסגרת בית הספר גבוה יותר בקרב בנות (62%) ותושבי מחוזות צפון (72%) ויהודה ושומרון (71%).

הנוער מוכן לתרום לא רק מזמנו: 3 מתוך 4 בני נוער מעוניינים לתרום מידי חודש מכספם (דמי כיס ועבודה). יחד עם זאת, מרביתם מעוניינים לתרום עד 5% בלבד מכספם. חילונים ותושבי מחוז תל אביב פחות מעוניינים לתרום - כשליש לא מעוניינים לתרום כלל.

העדפת מוצרים כחול לבן: כ-59% מהנוער מעידים על עצמם שיעדיפו לרכוש מוצר כחול לבן.

שמירה על המסורת: באופן כללי, מרבית בני הנוער שומרים על המסורת במידה כלשהי, כך: 92% הבנים עלו לתורה בבר המצווה, 87% מבני הנוער אוכלים ארוחת שבת משפחתית, אצל 67% מקדשים בערב שבת וכ-60% אוכלים או משתדלים לאכול במסעדות עם תעודת כשרות.

מקום מגורים 1 מכל 3 בני נוער מעדיפים להתגורר בעתיד במרכז הארץ. 1 מכל 10 רוצים לגור בחו"ל. בקרב החילונים, כ-41% מעדיפים לגור במרכז וכ-23% רוצים לגור בחו"ל.

כמחצית מהגרים במרכז הארץ מעוניינים להמשיך לגור באזור. במרכז שיעור התושבים הנאמנים, המעוניינים להמשיך לגור באזור גם בעתיד, הינו הגבוה ביותר. במקום השני, נאמנות תושבי הנגב וירושלים ובמקום השלישי- תושבי הגליל. ורק רבע מתושבי יו"ש מעוניינים להישאר ביו"ש ולהקים משפחה.

נכונות ליישב את הנגב: כחמישית מבני הנוער הביעו נכונות לעזוב את ספסל הלימודים ולקחת חלק בהקמת יישוב חדש בנגב: 6% בטוחים שיהיו מוכנים ו-17% חושבים שכן. שיעור המוכנים לעשות זאת גבוה יותר בקרב דתיים (32%).

זיקה לירושלים באופן כללי, 85% מהנוער לא מוכנים לוותר על ירושלים, אף לא תמורת שלום אמת עם הפלשתינאים. יחד עם זאת, במגזר החילוני 20% מוכנים לוותר על ירושלים למטרה זו!

ראש המחלקה לפעילות בישראל ולמאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית, יעקב חגואל אמר "זו השנה ה-33 שהמועצה הציונית בישראל וההסתדרות הציונית העולמית משלבות ידיים במטרה להפגיש בין מגוון רחב של בני נוער ממגזרים שונים בחברה הישראלית לשיח שכולו ציונות. תוצאות הסקר מתייחסות אף לנושא מגורי בני הנוער בעתיד, ניתן להבחין כי הרוב המכריע של בני הנוער מעוניינים לבסס את חייהם בארץ. השנה ישתתפו אלף בני נוער בקונגרס שכולו ציונות, בני הנוער שלנו מצביעים ברגליים, אנו סמוכים ובטוחים כי הציונות עודנה חיה ובועטת בקרב בני הנוער בישראל".

ראש המועצה האזורית גוש- עציון, דוידי פרל ציין "גוש עציון הוא אבן בפסיפס התרבותי וערש הולדתו של עם ישראל. מועצה אזורית גוש עציון משקיעה ומאמינה בחינוך כמפתח לחברה בריאה ומובילה. אנו שמחים לארח השנה את הקונגרס הציוני לנוער ה-33 במסגרת 'שבוע חינוך'. בקונגרס ישתתפו מאות בני נוער מכל הארץ שיכירו את גוש עציון, את סיפורו ומורשתו ובנוסף ילמדו על הגבורה הישראלית מ"ימי האבות ועד ימינו". ההשתתפות בחוויית הקונגרס והעובדה שהוא מתקיים בגוש עציון תהווה ערך מוסף לתכנים חינוכיים אחרים אותם הם מקבלים במערכת החינוך, בתנועות הנוער או בכל מקום אחר. אני מאחל להם הנאה מרובה ומקווה שיפיקו את המרב".