מטוס קרב
מטוס קרבדובר צה"ל

חיל-האוויר יעצור השבוע את טיסות האימונים השגרתיות כדי לערוך הדרכות רענון בנושא בטיחות.

מפקד חיל-האוויר, האלוף אמיר אשל, הורה על כך בעקבות מספר אירועים שהתרחשו לאחרונה בבסיסי החיל - אירועים שהיו עלולים לפגוע בחיי אדם.

על אף הפסקת טיסות האימון, הפעילות המבצעית תתקיים כסדרה.

אירוע הבטיחות האחרון שהתרחש התרחש היום (שני), במהלך אימון של מטוסי "סופה" (F-16i). באחת מגיחות האימונים מעל הים, נכנס אחד הטייסים למצב של ורטיגו (אובדן התמצאות) ואיבד שליטה על המטוס. הנווט שהיה עמו הבין את המתרחש והשתלט על מערכות ההיגוי. לאחר שייצב את המטוס, הנחית הטייס את המטוס בשלום.

אירוע הבטיחות האחרון, כמו כל קודמיו, יתוחקר וילמד על ידי כל הגורמים הרלוונטיים בחיל. בחיל-האוויר פועלים כל העת על מנת לצמצם את אירועי הבטיחות ולהגדיל את המודעות לסכנות הטמונות בטיסה.

וורטיגו הוא תופעה בעולם התעופה, בה מאבד הטייס את תחושת ההתמצאות במרחב. מצב זה נובע לא פעם מתנאי טיסה מורכבים: עננות כבדה, עלטה ומשקעים, כאשר הטייס נעזר גם בנקודות ציון מרחביות ולא רק על מערכות המטוס (מכונה בחיל: "טיסת מכשירים").

במקרה כזה, יכולים הטייסים לבצע מהלכים קיצוניים כמו טיסה בגובה רב, מהירות גבוהה או תמרונים חדים - אולם על פי המערכת הוסטיבולרית האחראית על האיזון ושיווי המשקל הפנימי, הם יחושו יציבים. תחושת וורטיגו במהלך טיסה עלולה להיות מסוכנת לאיש צוות-האוויר, שמנסה לייצב את המטוס על-פי תחושות בטן מוטעות.