קוריאט ופרופ' סיון עם שר המדע בכנס
קוריאט ופרופ' סיון עם שר המדע בכנסכנס הננו טכנולוגיה 2014

בתל אביב נפתח אתמול (שני) כנס הננו-טכנולוגיה הישראלי אליו הגיעו למעלה מ-1200 נציגים מ-36 מדינות. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם רפי קוריאט, יו"ר משותף של הכנס ומי שהקים לא מעט חברות העוסקות גם בתחומי הננו-טכנולוגיה, התחום שנראה שעומד לשנות את פני העולם כולו בתוך זמן קצר יחסית.

בראשית הדברים ציין קוריאט כי לכנס הגיע מספר רב של אורחים, למעלה מהמצופה, וביניהם גם חתן פרס נובל פרופ' אלן הייגר.

האירוע, מספר קוריאט, מתמקד במספר אפיקים ובעיקר בממד האקדמי והתעשייתי של התחום. לדבריו מהפכה הננו טכנולוגיה דרמטית יותר מכל קודמותיה ואם בעבר עברה האנושות שלוש מהפכות – מהפכת הרכב, מהפכת המיקרו אלקטרוניקה והמהפכה האופטית הרי שמהפכה זו גדולה משלושתן גם יחד משום היותה כוללת יישומים רבים הנוגעים לתחומים רבים ולמעשה "בכל תחום יש לננו טכנולוגיה מה לעשות", כלשונו.

קוריאט מסביר כי עיקרה של הטכנולוגיה הוא בניית חומרים מהיסוד באופן שלא ניתן לעשותו אחרת ובכך מתחברים אטומים שאינם מתחברים יחד ויוצרים חומרים השונים במהותם ובחוזקם מהמוכר לנו עד כה עד פי 6 ופי 10 מהקיים. החומרים החדשים חזקים יותר, קלים מאוד ופולטים אנרגיה באופן טוב הרבה יותר.

בהמשך דבריו מציג קוריאט כמה מהדוגמאות לשימושי ננו טכנולוגיה בתחומים שונים כשהבולט שבהם הוא תחום הרפואה. הוא מתאר את העתיד הלא רחוק בו יוכל אדם לבלוע גלולה שבתוכה יהיה חומר שיידע לאתר תאים סרטניים ולפגוע בהם באופן ממוקד מבלי לפגוע בתאים טובים כפי שקורה היום בטיפולי כימותרפיה.

פריצת דרך נוספת נוגעת גם היא לתחומי הבריאות. קוריאט מתאר מציאות בה יוכל אדם לגדל צמח שעליו יורכבו גנים שנלקחו ממנו ולמעשה הצמח יגדל חומר התואם את גופו של האדם עצמו ובכך יוכל להוות מעין בנק עור אישי עבורו, בנק המנפיק עור המותאם לחלוטין לדרישות גופו שלו.

עוד הוא מוסיף ומספר על חולצת אפוד שבה הסיבים המרכיבים אותה חזקים כמו אפוד קרמי אך ללא הכובד והסרבול המונע תנועה חופשית לחייל.

קוריאט מציין כי ישראל נמצאת היום בצמרת המחקר האקדמי בתחום זה של ננו טכנולוגיה, כאשר 650 אנשי פקולטה עוסקים בתחום ועוד כ-1200 בשלבי תואר שני ושלישי, 200 חברות עוסקות בתחום, 800 פטנטים הוגשו ולמעלה מ-700 מאמרים ישראליים פורסמו בעולם וכל זאת במדינה שמשקיע אחד חלקי עשרים ממדינות אחרות בשל קוטנה. "מקנאים בנו בעולם", הוא מספר ומשוכנע שהכנס הנוכחי בתל אביב יהווה מקפצה עבור המצאות רבות המחפשות משקיעים ומפעלי תעשייה שיישמו את הרעיונות והפיתוחים הישראליים.