מנקים ונזהרים
מנקים ונזהריםפלאש 90

גרישה דייטש, הממונה על התקינה במשרד הכלכלה קורא לציבור הצרכנים להקפיד על כללי הבטיחות ולנהוג במשנה זהירות בעת השימוש המוגבר בחומרי ניקוי, לקראת ניקיונות חג הפסח.

הממונה מציין כי חומרי הניקוי, המשמשים לניקוי וחיטוי משטחים, מכילים תרכובות של כימיקלים שונים, אשר עלולים לפגוע בבריאות האדם ובאיכות הסביבה.

עוד מציין הממונה, כי דווקא בגלל סכנת הפגיעה בבריאות ובאיכות הסביבה, רוב חומרי הניקוי, הנמכרים בשוק הישראלי, גם המיוצרים בארץ וגם המיובאים, חייבים להתאים לדרישות התקנים הישראליים הרשמיים, אשר מגבילים את ריכוז התרכיבים המסוכנים בהם ואף אוסרים שימוש בחומרים מסוכנים מסוימים. כך, כל אבקות הכביסה, נוזלים לניקוי כלים, תכשירים להסרת שומנים לניקוי התנורים, תמיסות "אקונומיקה" וחומרים לפתיחת סתימות בצנרת ניקוז, הנמכרים לצרכן, חייבים לעמוד בדרישות התקן.

דייטש מדגיש, כי השנה, כמידי שנה לקראת חג הפסח, יוצאים מפקחי מינהל התקינה במבצעי אכיפה, במהלכם נלקחים חומרי ניקוי ותכשירים מסוכנים אחרים, לבדיקת התאמתם לדרישות התקנים. בין היתר, נלקחו השנה דוגמאות לבדיקת המעבדה בנקודות המכירה בבאר-שבע, אופקים, חדרה, הוד השרון ועוד. המוצרים נבדקים במכון התקנים הישראלי ובהתאם לתוצאות הבדיקה ינקטו מידית, על ידי הממונה על התקינה, אמצעים העומדים לרשותו על-פי חוק התקנים - למניעת שיווק ומכירת המוצרים, שלא עומדים בדרישות התקנים ועלולים לסכן את הצרכן.

יחד עם זאת, עדיין יכולים להיכנס לשוק מוצרים שיתכן ולא עומדים בדרישות התקנים החלים עליהם.

איך ניתן להימנע מקניית המוצרים שאינם תקינים?

על הצרכן לבדוק את האריזה של המוצר: האריזה צריכה להיות אטומה וחזקה, ובמקרים מיוחדים, כאשר מדובר על חומרים מסוכנים, חייבת להיות קשת-פתיחה לילדים.

יש לוודא שעל האריזה של המוצר מופיע אחד או יותר מהסמלים של קבוצת הסיכון:

בנוסף לאמור הסימון באריזה של חומרי ניקוי יכלול את הפרטים האלה:

-        שם יצרן החומר, מספר הטלפון שלו ומענו המלא או שם היבואן, מספר הטלפון שלו    ומענו המלא;

-        כמות החומר ביחידות מסה למוצקים או ביחידות נפח לנוזלים ולגזים;

-        קוד לזיהוי מנת הייצור;

-        תאריך הייצור ותאריך אחרון לשימוש (במקרים רלוונטיים);

-        הוראות שימוש בחומר והוראות אחסון;

-        הוראות בטיחות ו/או הוראות עזרה ראשונה.

כל  הסימונים הנ"ל על גבי האריזה חייבים להיות בשפה העברית, ברורים לקריאה ועמידים לשפשוף ולמחיקה.

הממונה על התקינה פונה לציבור לקראת חג הפסח ומבקש תשומת לב מרבית לאזהרות, הוראות השימוש והוראות הבטיחות שעל גבי האריזות של חומרי הניקוי וכן מזהיר את הציבור מהנגישות של ילדים קטנים לחומרים האלה.