מי רוצה עוד "מלזיה איירליינס"? - דעה

פעם אחר פעם חוזרות הטענות נגד שיטת הבידוק הביטחוני בנמלי התעופה המפרידה בין נוסע לנוסע. אלא שהאלטרנטיבה רעה בהרבה.

עוזי ברוך - ערוץ 7 , כ"ה באדר ב תשע"ד | עודכן: 23:13

המטוס החדש של אל-על
המטוס החדש של אל-על
דוברות אל-על

1. היעלמות המטוס המלזי הזכירה לכולנו שסכנת חטיפת המטוסים עדיין כאן. איש עוד לא יודע מה קרה למטוס המלזי, אבל אין ישראלי שלא שמע ויודע מהו מטוס חטוף ומהו טרור אווירי.

על הרקע הזה מוזר מאוד לשמוע את הקולות השבים ונשמעים בימים אלו נגד שיטת הבידוק בנתב"ג, אשר כוללת את מה שמכונה בשפה המקצועית "פרופיילינג".

2. על מנת להבין במה מדובר, "פרופיילינג" היא השיטה לפיה מאמנים את הבודקים הביטחוניים לאתר נוסעים שהפרופיל שלהם מעיד על סיכון מוגבר שיבצעו איזו שהיא פעולת טרור. אותם נוסעים עוברים "בידוק מוגבר" בשדה התעופה, לפני העלייה למטוס, שאין ספק שהוא חוויה מאוד לא נעימה.

כמובן שמדובר על סיכוי נמוך מאוד, שהרי 99.99% מאלו שעוברים את הבידוק המוגבר עוברים אותו וממשיכים הלאה, אולם מדובר בהפרדה בין אלו שהסיכוי שיהיו מעוניינים לבצע פיגוע הוא אחד למאה אלף ובין כאלו שאצלם הסיכוי הוא אחד למאה מיליון.

3. שיטת ה"פרופיילינג" יוצרת תחושה לא נעימה. נוסע אחד עובר את השלב הביטחוני תוך 3 דקות ונוסע שני נאלץ להמתין, לעתים להסיר פריטי לבוש, לעבור תחקור מעמיק ולפספס חלק ניכר מזמן השופינג בדיוטי פרי. לא נעים אבל אין ברירה.

אם כל הנוסעים יבדקו בדיקה מחמירה אפשר לסגור את שדות התעופה בכל העולם. התעופה העולמית תשותק ולא ניתן יהיה לטוס. אם לא תתבצע בדיקה מוגברת בקרב נוסעים עם פרופיל בעייתי טרור אווירי יהפוך להיות דבר שבשגרה ולא משהו יוצא דופן ומפתיע.

4. אחת הטענות הנשמעות לעיתים, מופנית נגד הישראלים דווקא. מגישת הטלוויזיה והרדיו אילנה דיין, אשר עסקה בנושא זה הבוקר בתכניתה בגלי צה"ל, אף רמזה, גם אם לא אמרה, שיש מאחורי העניין גם מניעים שאינם ביטחוניים גרידא.

על זה צריך לענות שתי תשובות. האחת: ישראל איננה ניו זילנד. הניסיון המר לימד את כל שדות התעופה בעולם לטפל בטיסות הישראליות באופן מיוחד. שטח סטרילי, בידוק מוגבר כללי, ואבטחה סביבתית שונה ומוגברת.

השנייה: נסו פעם לראות מה קורה לדוגמה לאזרח קולומביאני שמגיע לשדה תעופה אמריקני. הוא מופשט עירום ועריה, מתוחקר לפרטי פרטים, ובאופן כללי אתם לא רוצים להתחלף איתו. אבי, שבדרכונו כתוב שהוא יליד עיראק, עובר בכל פעם שהוא מגיע לארה"ב בידוק ביטחוני שאורך לפחות חצי שעה. אין מנוס מכך וגם בארצות אחרות הדבר מקובל.

5. יהיה מי שיטען שבארה"ב מדובר כמעט תמיד על מי שאינם אזרחים אמריקנים מלידה. הבעיה עם הטענה הזו היא שהיא מתעלמת מהמציאות המוכרת לכולנו. בבתי הכלא בישראל יושבים ערבים ישראלים רבים מאוד שביצעו עבירות נגד ביטחון המדינה. את מספר היהודים וחסרי הדת שיושבים בכלא בגין עבירות כאלו אפשר לספור על כף יד אחת.

השורה התחתונה היא פשוטה. "פרופיילינג" אולי איננה שיטה נעימה במיוחד, אולם קיומה של תעבורה אווירית בטוחה מותנית בקיומה ובהפעלתה באופן מקצועי ומדויק. 

400 נוסעי מטוס עלולים למצוא את מותם במצולות ים בשל הרצון להיות נאורים ונחמדים. די לצקצוקים.