שבוע החמ"ד המתקיים השבוע מביא לשיתוף פעולה מפתיע וחדש בין הורי התלמידים למורים וגננות בתוכנית במ"ה (בית מדרש הורים), לאור החשיבות של מעורבות ההורים והצורך להבניית דרך משותפת בתפקיד החינוך.

"מעורבותם של ההורים בתהליך החינוכי-לימודי של התלמידים בבית הספר ובגן, אינה תופעה חולפת, אלא תהליך ההולך ותופס תאוצה, בפרט בשנים האחרונות. מעורבותם של ההורים הינה, כיום, עובדה קיימת המתרחשת בכל גן ובית ספר בדרגות שונות", אומר יו"ר מועצת החמ"ד, הרב אבי גיסר עם פרסומה של התוכנית.

לדברי הרב גיסר, ישנו ערך להמשכיות בין הבית לגן ולבית הספר, "לשם כך דרוש מגע ישיר בין המורים והגננות לבין ההורים".

מטרתה המרכזית של תוכנית במ"ה, היא ביצירת ערוץ תקשורתי נוסף בין הורים למורים ולגננות לחיזוק השותפות החינוכית והרחבת הנושאים שעליהם מתקיימים שיח ולמידה משותפים בין ההורים לביה"ס. השיח יתבסס על ראיית ההורים, המחנכים, המורים והגננות כשותפים בחינוך ויחליף את המפגש המסורתי בין הגננת או צוות בית הספר וההורים המורכב פעמים רבות ממונולוגים ומחוסר ראיה חינוכית כוללת ורחבה.

יש לציין, כי המפגשים יהיו במהותם בסגנון בית מדרשי, כפי שיש בבית המדרש המסורתי מקום לקולות שונים, לעיתים בלי יכולת או צורך להפריד בין קול הרב לקול התלמיד, כך גם במסגרת במ"ה - המטרה היא לאפשר לימוד משותף; לאפשר השמעת קולות שונים, לקיים דיון משותף שיכול להתמודד עם סימני שאלה רבים וגם להישאר ב"צריך עיון" (ולא רק בסימני קריאה חד משמעיים).

מנהלי החמ"ד מציינים כי הם מקווים שעצם קיומה של הבמה ירחיב את השיח החינוכי, את התחומים ואת הנושאים הכלולים בו. עוד ציין הרב גיסר כי: "בקיום התכנית המפגישה את אנשי הצוות עם ההורים יש גם משום העצמת אנשי הצוות החינוכי שיידרשו להעמיק את התובנות החינוכיות שלהם כדי שיהיה ביכולתם להציגן בפני ההורים, ובנוסף יתפתח שיח פנימי בתוך בית הספר שיעצים את החוויה החינוכית הפנימית בחדר מורים".

כוכבה בן חמו שאחראית התכנית בירושלים סיפרה כי ביום ראשון האחרון נערך ערב הבמ"ה הראשון להורי הגנים בשכונת רמות. "התקיימו שש סדנאות בנושאים חינוכיים לפי בחירת ההורים כגון: גבולות וסמכות הורית, פתרון קונפליקטים בין אחים ועוד כאשר הרב ד"ר ליפשיץ ואלכס גליקסברג כיבדו בנוכחותם ואף השתתפו בסדנאות. ההורים סיפרו שהסדנאות היו חוותיות ומעניינות והם יצאו מהסדנאות עם כלים ליישום, באווירה טובה של פתיחות". בן חמו אף מוסיפה כי הורים רבים ציינו שהם ישמחו לערוך בעתיד סדנאות נוספות.

"היה ערב במ"ה מרגש בישוב כוכב יעקב", ציינה שושנה שינדלר. "ערב של בתי הספר 'אורות אדית' ו'אור לציון' בשיתוף פעולה של רכזת הקהילה של הישוב. הנוכחים לא הפסיקו להודות על ההשקעה והחשיבה עליהם. נושא הערב היה "ההורים כמודל חינוכי" על פי משנתו של רבי דויד הלוי ,זכותו תגן עלינו".

"ישבתי באולם שהיה מלא בהורים שלא הגיעו לאסיפת הורים ולא הגיעו לערב בנות ואימהות אלא הורים שיצאו בקור הירושלמי להיות עם הצוות וללמוד סוגיות חינוכיות במשותף, הפעם אנחנו ההורים כמודל חינוכי לילדינו. שוחחנו תחילה על מה שקיבלנו מבית אבא, איזה דמויות וזיכרונות יש לנו מבית אבא בהנהגה ובהלכה. היו שדמעו כאשר סיפרו על הוריהם, היו שדיברו ברעד בקולם, היו שזרחו באור גדול של כבוד פנימי". שושנה מציינת כי הייתה הקשבה עמוקה ומתבוננת, ולדבריה הייתה מעין תחושה של קדושה באוויר.