חומש
חומשפלאש 90

בראיון ראשון מאז אירוע חטיפת תלמיד ישיבת חומש על ידי שוטרי הרש"פ בכפר בורקה מספר אביו, הרב אבינועם הורביץ, ראש הישיבה התיכונית 'אור מנחם' שבקריית ארבע, ביומן ערוץ 7 על האירועים כפי שנחשף אליהם וכפי שגולל אותם בזה אחר זה במכתב מפורט שנשלח לחברי הכנסת.

בראשית הדברים מספר הרב הורביץ על ישיבת חומש המגיעה על תלמידיה, רבניה ורבנים אורחים לקיים שגרת לימוד תורה על חורבות הישוב שחרב במסגרת הגירוש מצפון השומרון, "השטח נשאר בידיים ישראליות ובאופן תמוה נהרסו הישובים", מזכיר הרב הורביץ ומציין כי האמירה שאותה מבקשים התלמידים ואנשי הישיבה להעביר היא שעם ישראל מבקש לחזור הביתה ואל מול האמירה הזו התגובה של מערכת הביטחון היא רדיפתם על ידי כוחות הביטחון המונעים מהם את הזכות לשבת וללמוד.

על האירוע עצמו בו מצא את עצמו בנו אריאל מוקף בידי פורעים ערבים מספר הרב הורביץ ומתאר כיצד נאלצו התלמידים להימלט "ובעקבות זאת בני אריאל מצא את עצמו מוקף בבורקה על ידי ערבים כשהוא מאוים על חייו שניצלו רק בנס גדול מאוד", הוא אומר ומצרף קריאה לרשויות המדינה להורות לכוחות הביטחון להפנים את תפקידם לגונן על תלמידי הישיבה ולא לרדוף אותם ובכך לסכן את חייהם.

"שוטרי מג"ב לקחו אותו מהמקום שהיה מחוץ לחומש מבלי שהודיעו לו שהוא עצור או מעוכב. הם פשוט הובילו אותו איתם. בשלב מסוים הוא ברח, ואני חושב שזו טעות כי מרגע שעוכבת, גם אם לא פורמאלית, אין טעם לברוח, אבל גם אם הוא עשה טעות התוצאה הייתה שהמג"בניקים ידעו בדיוק לאן הוא רץ. הם שמעו את הקולות הקשים מאוד של ערביי בורקה שהיו במרחק של כמה מאות מטרים בלבד מהם, קולות שסימנו פתיחה בלינץ' שהתכוונו לקיים באריאל. זה התחיל מזריקת אבנים, מכות ואגרופים. הוא ניסה לברוח אבל הם הקיפו אותו מכל כיוון. זה היה רק עניין של כמה דקות עד שהוא לא היה בין החיים והוא הרגיש בהתאם, הוא היה לקראת אמירת וידוי כשלפתע הגיע רכב ושלושה ערבים דחפו אותו פנימה. למרבה הפלא והשמחה אותה חבורה שחטפה אותו בסופו של דבר החזירה אותו לשבי שומרון. לנו עד עכשיו לא ממש ברור מה בדיוק היה הסיפור. עד היום איש לא חקר את אריאל על האירוע עצמו, מה בדיוק היה שם ואת מי הוא פגש שם".

הרב הורביץ מדגיש כי גם כשנעצר כל השיח עם אריאל נסב אך ורק על שאלת הבריחה שלו מהמג"בניקים אם הייתה כזו אם לאו, ולא מה אירע בחטיפה עצמה. "יש כאן תחושה קשה מאוד של זילות בחיי אותם בחורים. לא משנה מה קרה, אלא אם אריאל ברח או לא מאותו עיכוב שעיכבו אותו המג"בניקים".

עוד מוסיף הרב הורביץ ומזכיר את התיעוד המצולם שמציג את הברוטאליות שבה נהגו אנשי מג"ב בתלמידים שהיכו אותם ואף השתמשו בגז נגדם. "זה חמור שזו הייתה ההתייחסות הבסיסית לפני שהאירוע התגלגל".

כאמור, בעקבות האירוע פנה הרב הורביץ במכתב מפורט לחברי הכנסת (המכתב המלא מובא להלן). תגובות הגיעו ממספר חברי כנסת שהבטיחו לבדוק את האירוע מול שר הביטחון ולהעלות שאילתות בכנסת. בין המגיבים היה גם יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, שהבטיח גם הוא לבדוק את האירוע התמוה מול שר הביטחון. "הצד השווה בתגובות היה הזעזוע מהתגלגלות האירוע כפי שהתגלגל".

בהמשך הדברים נשאל הרב אבינועם הורביץ האם יש באירוע אישי שכזה כדי להעיב על החינוך אותו הוא מעביר לתלמידיו בדבר חשיבותו של צה"ל וחשיבותה של מערכת הביטחון הישראלית. בתגובה מגדיר הרב הורביץ את האירוע האישי כשולי מאוד ביחס לעצם המושג הענק של קיום כוחות ביטחון למדינת ישראל אחרי אלפיים שנות גלות, ציפייה ותפילה. "אנחנו מעריכים ומכבדים מאוד את הצבא ופעולותיו ובמערכת גדולה יש תקלות אבל התקלות לא מעיבות על העניין הגדול שיש לנו צבא שאנחנו חלק ממנו וזוכים כחלק ממנו למצוות רבות בממד האישי והכללי. אני לא רואה את האירוע הזה כמקשה עלינו את החינוך".

להלן מכתבו של הרב הורביץ לחברי הכנסת:

לכבוד חברי הכנסת.

שלום וברכה

הנדון: אירוע חמור באזור חומש-בורקה

1. ביום א (כ''א אדר ב' תשע''ד. 23.03.14) האחרון, התרחש אירוע חמור מאוד שבו היה מעורב בני אריאל הורביץ (23). מברור שעשיתי עולים סימני שאלה חמורים כלפי מערכת אכיפת החוק ביו"ש – צבא ומג"ב. להלן פרטי האירוע.

2. כמידי יום עולה בני יחד עם חבריו במסגרת ישיבת 'חומש המתחדשת' לחורבות חומש ולומד תורה במקום. ביום א' האחרון שהו במקום כ -50 איש שעסקו בלימוד תורה במרכז הישוב החרב.

3. בשעה 10.30 'נחשפה' הישיבה ע"י ג'יפ מג"ב. חיילי המג"ב לא הפריעו בשלב זה ללימוד ובגלל מספר הלומדים הרב הם קראו למפקד הפלוגה (להלן המ"פ) האחראי מטעם הצבא על האזור.

4. במקרה, המ"פ ששמו צבי טבצניק נפגש שעה קודם עם בני גל מנכ"ל הישיבה לפגישת היכרות עם הישיבה. מדובר במ"פ מילואים שלא מכיר את הסוגיה מקרוב ולכן התקיימה הפגישה ביוזמתו. בפגישה הובהר למ"פ כי התנהלות הצבא מול תלמידי הישיבה הינה בלתי אחראית, שכן למרות הטענה הרשמית של הצבא כי מתוקף תפקידו לשמור על שלומם של תלמידי הישיבה הוא אינו יכול לאפשר להם לשהות במקום, בפועל כשמגיעים כוחות הביטחון, התלמידים נאלצים לברוח לכל עבר ובכך הם מסכנים את עצמם לפגיעה ע"י הערבים תושבי הסביבה. ולכן גם אם כוונת הצבא טובה בפועל דווקא הצבא גורם לסיכון מיותר של התלמידים.

5. מסר דומה הועבר למ"פ כשעלה לחומש בשעה 11.15 (בערך) ע"י אחד מרבני הישיבה שנכח במקום. המ"פ התעלם מדבריו ואמר כי כוחות השיטור בדרך לפנות את התלמידים.

6. שוטרי מג"ב החלו בהוראת החטיבה לבקש תעודות זהות מהנוכחים, כאשר התברר כי כוחות נוספים מגיעים על מנת לעצור את הנוכחים, קמו כל התלמידים ופנו להר סמוך כדי להימנע מעימות עם הצבא. באותה עת לא ניסה המ"פ או ג'יפ המג"ב לעכב את התלמידים.

7. התלמידים התרחקו מחומש והתמקמו בהר סמוך והמשיכו בלימודם. בסביבות השעה 12.30 הגיעו לקבוצת הלומדים שוטרי מג"ב, וביקשו מהתלמידים להתלוות אליהם. התלמידים סירבו, השוטרים ניסו לתפוס שני תלמידים, בני אריאל היה אחד מהשניים.

8. כבר בשלב זה נראה כי התנהלות הכוח לא הייתה ראויה. התלמידים לא הפעילו כל אלימות כלפי השוטרים, אך כשסירבו ללכת מיד הופעל נגדם גז פלפל שכוון לעיניהם ללא שום סיבה הנראית לעין (מצ"ב הסרטון). על פניו נראה כי מדובר בפרובוקציה מיותרת ולא מידתית ושימוש בכוח לא סביר.

9. כלפי בני-אריאל, לא הופעל תרסיס הגז כיון שבני נלווה לשוטרים ללא כל ניסיון להיאבק במעצר. גם כאן מצורף הסרטון שבו נראה בני אחוז ע"י השוטר.

10. בדרך לג'יפ שחנה סמוך לכפר בורקה איים השוטר על בני כי אם ינסה לברוח הוא ירסס אותו בגז.

11. בשלב זה בני החליט לברוח. בהחלט טעות חמורה בשיקול דעתו, אך טעותו לא מצדיקה בכל מקרה את התנהלות כוח המג"ב והצבא בהמשך.

12. בני חשב שהדרך שהוא נמצא בה שייכת לכביש הפטרול של הישוב חומש, אך להפתעתו המרה התברר לו מיד אחרי עיקול הדרך כי הוא נמצא בכפר הערבי- בורקה. הוא ניסה לשנות את כיוון הריצה ולטפס כלפי מעלה (לחומש) אך כבר היה מאוחר והוא הוקף ע"י המון ערבי. תוך כדי הריצה, האופציה לחזור לידי שוטרי המג"ב הרטיטה אותו שכן הוא ידע מה צפוי לו אם יחזור...לאור התנהגות שוטרי המג"ב לחבריו.

13. שאלה היכן היו באותה עת שוטרי המג"ב? האם ניסו לרדוף אחרי אריאל? אם כן היכן הם היו כשבני הוקף ע"י המון ערבי צמא דם? אם לא, מדוע לא עשו זאת? האם הם דיווחו על מה שקרה?

14. למיטב ידיעתי כשהמ"פ שמע (איך הוא שמע? מי סיפר לו???) כי מישהו נחטף ע"י ערביי בורקה הוא ביקש ממפקד מג"ב שהיה באזור להצטרף אליו להצלת הבחור בתוך בורקה. תשובת המפקד הייתה: ''אני עסוק כרגע בעצור הנוסף שיש לי ואיני יכול להתפנות לעניין כרגע...'' לידיעתכם, באזור היו לפחות שני ג'יפים של מג"ב, אחד שהחזיק בעצור השני, והג'יפ השני, הוא הג'יפ שאליו אמור היה להגיע בני, כך שכוח מג"ב אחד ודאי שהיה פנוי למשימה זו. וגם אם לא, אבוי לנו אם זהו שיקול הדעת של מפקד כשסכנת חיים כזו מרחפת במקרה הזה מעל ראשו של בני...

15. בוודאות אנו יודעים כי כשנשאל שוטר המג"ב שעצר את בני האם ידוע לו על כך שיש יהודי ששייך לקבוצה של חומש שמסתובב בתוך בורקה, השיב הלה כי אינו יודע דבר!!! וכי העצור בידיהם.

16. היכן היה הצבא באותן דקות גורליות? האם הוא נכנס לבורקה? כיצד פעל כוח המג"ב?

17. סמוך לשעה 12.55 התקבלה קריאת המצוקה של בני כי הוא נחטף ושהצבא יקים מחסומים בכל הדרכים (שכן החוטפים\המצילים הודיעו לו שכוונתם להביא אותו למשטרת הרש"פ בשכם) ע"י בתיה שטרן הקשורה לישיבה. וזו הודיעה מידית לחייל ולבני גל, שהודיע מידית למ"פ והדגיש גם לפניו וגם לפני המג"ד ששוחח איתו שיש להפעיל 'רשת דייג' וכי יש דרכים אחוריות שיוצאות מבורקה לכיוון שכם וג'נין .

18. בני גל התקשר למח"ט שומרון יואב ירום, המח"ט סירב לשוחח עם בני.

19. למיטב ידיעתי התרחיש החמור שאליו הצבא מתאמן וערוך הוא נוהל 'חניבעל' – חטיפה. על פניו לא הוקמו כל מחסומים באותן דקות יקרות, והראיה לכך שהרכב החוטף הגיע והמתין בצומת גנות (סמוך לשבי שומרון) סמוך לשעה 13.10-13.15 דקות ארוכות עד שהגיע רכב המג"ד, וזאת לאחר שבני התקשר מהרכב כי החוטפים החליטו להביאו לשבי שומרון.

20. בכל המעצר שכלל לילה, לא נחקר בני ולו פעם אחת, על מה שארע לו בבורקה. לא ניסו לברר מי הם אותם מושיעים\ חוטפים? באיזה רכב הוא נלקח? מי ניסה לפגוע בו בבורקה? פשוט - זה לא חשוב!!!

21. יתרה מזאת הבחור עבר ארוע חמור מאוד שכמעט הסתיים ברצח ח"ו האם יש הצדקה להחזיקו במעצר לילה שלם ולא לאפשר לאשתו המודאגת לראות אותו? האם החשד לשהייה בחומש הינה עבירה כל כך חמורה המצדיקה התנהגות לא אנושית זאת?

22. בבית המשפט עו"ד עדי קידר טען כי המעצר לא היה חוקי שכן הוא לא היה בחומש ובנוסף המעצר היה מפלה (מדוע לא נעצרו כל חברי הקבוצה?) ובכל שלב לא נאמר לבני כי הוא עצור או מעוכב . כך או כך האם הימלטות ממעצר הינה סיבה להפקירו לידי מרצחים?!

23. הייתכן, כי 'מתנחל' - וקל וחומר אם הוא מוצג בתקשורת כפעיל 'תג מחיר' וכך אכן הקבוצה הוצגה בשלבים הראשונים קבוצה שנכנסה באופן יזום לכפר – 'דמו סמוק פחות מדמם של יהודים אחרים'?!

24. דובר צה"ל הוציא הודעה שקרית שכביכול 40 יהודים נכנסו לבורקה ושלושה מהם נעצרו בידי משטרה פלסטינית- האם מטרת ההודעה הייתה לחפות על מחדלי השוטרים והחיילים ולהכשיר את ההפקרה כביכול של בני? רק לאחר תגובה חריפה של מועצה אזורית שומרון וועד מתיישבי השומרון וח"כ סטרוק, הסכימו העיתונאים לתקן את הדיווחים ולומר שמדובר במתנחלים שבאו ללמוד תורה בחומש ואחד שנמלט מהמשטרה נכנס בטעות לכפר.

25. אני מבקש ודורש לחקור את כל פרטי האירוע ולמצות את הדין עם אותם שוטרים-חיילים מפקירים!

בברכה,

אבינועם הורביץ

-המודה לה' על נס ההצלה של בני אריאל, למרות הנסיבות המזעזעות