מצה מצות פסח
מצה מצות פסחצילום: פלאש 90

מרכזי זהות יהודית רבים פועלים בארץ ומטפחים את היהדות בקרב פלח גדול באוכלוסייה.

להבדיל מערים אחרות בהן מתקיימת פעילות שמיועדת לאוכלוסייה רגילה, במרכז הזהות באופקים שפועל מטעם עמותת אפיקי אורות מפיצים את היהדות גם בקרב ילדים בחינוך המיוחד שחלקם אף סובלים מהפרעות התפתחותיות רחבות היקף.

"אנו עובדים עם ארבע כיתות של חינוך מיוחד, שני גני חינוך מיוחד וכן מועדון לבעלי צרכים מיוחדים. החיבור המיידי עם המדריכות שלנו וההנאה של הילדים בחוגי המדרשה מרגשים מאוד", מספרת מנהלת מרכז זהות בעיר, ריבקי למאן לרגל יום האוטיזם הבינלאומי שמתקיים היום. "לקראת הפסח ערכנו אפיית מצות במספר מוקדים בעיר וההיענות הייתה מדהימה".

מלבד הפעילות הקבועה שמקיים מרכז זהות באופקים לאורך השנה, נראה ששמים בעיר דגש מיוחד בכל הנוגע להסברת נושא ההפרעות בקרב התלמידים. בשנים האחרונות כחלק ממסורת מתמשכת בעיר מתקיים חודש שלם שבמהלכו מוסדות החינוך עוסקים בנושא, "כל אחד אור מיוחד".

גם השנה, אירועי החודש נפתחו בהצגה של בנות המדרשה יחד עם גרעין בנות השירות בעיר, ועסקו בקבלת השונה וייחודו של כל אחד ואחת מאתנו. לאחר ההצגה נפתח שבוע הסברה בו הועברו יחידות הסברה בנושא לכל בתי הספר, יסודי ותיכונים וכן עמדות הסברה פזורות בעיר.

בשנים קודמות, אירועי "כל אחד אור מיוחד" יצרו הד ברחבי העיר. "ישנה אווירה מיוחדת שמורגשת והנושא באמת מוטמע באופן מיטבי", מעידה ריבקי שמרכז הזהות שאותו היא מנהלת משתף פעולה עם מדרשת אפיקי אורות, גרעין בת עמי, קהילה נגישה, מועדון שחף, תנועות הנוער, מתנ"ס אופקים וקרן שלם.

עוד מציינת למאן כי במהלך השבוע ישנם שיעורים בבתי הספר, חוגים בגנים ובמועדוניות "בשבוע האחרון לקראת הפסח אנחנו עושים פעילויות מיוחדות בהקשר לחג. אנחנו מקווים להתפתח, לגדול ולהמשיך לתת לכלל האוכלוסייה בעיר מענה בכל הקשור לזהות יהודית".

מנכ"ל זהות, איתי גרנק ציין כי "איגוד המרכזים שם לעצמו למטרה לקדם את נושא הזהות היהודית בכל מקום ולכיתות תלמידים שונות בהם גם מגזר העולים וגם ילדים בחינוך מיוחד. הפעילויות של כלל המרכזים בקרב תלמידים בחינוך מיוחד נעשות בצורה מקצועית לאורך כל השנה, כל הכבוד לבנות השירות שמביאות גם את התכנים לקראת חג פסח בצורה חווייתית ובלתי נשכחת".