מצה מצות פסח
מצה מצות פסחצילום: פלאש 90

אברהם חיים בן אברהם היה איש צעיר מלודז', כשפרצה ההשמדה היהודית הוא ברח לרוסיה יחד עם משפחתו, אך במקום למצוא שם מקלט מדיני, הוא הוגלה על ידי השלטונות לסיביר. תנאי החיים במחנות העבודה שם היו קשים ביותר, אך הוא שרד את הקור הנוראי ואת האוכל המועט.

היהודים יצרו שם קהילה קטנה של חוטבי עצים, שביקשו להרגיש מעט מרוח חג הפסח. אלה פנו אליו שיבנה מאפיית מצות עבורם. כך בחשאי, במעבה היער הסיבירי, בנה אברהם בן חיים תנור לאפיית מצות וכן גליל לחירור הבצק. חברי הקהילה עמדו על המשמר בזמן שהמצות נאפו, בידיעה שאם יתגלו, דינם יהיה מוות.

כעת, לזכרו, מחלקת "לאורו נלך" חבילות של מצות שמורות, עבודת יד, למשפחות בכל רחבי הארץ, תרומה מנכדו של אברהם. המצות הינן יקרות ערך ויש להן חשיבות רבה במסורת היהודית – כל חומרי הגלם, החל מקצירת החיטה אשר נשמרת ממגע במים מרגע קצירתה, מיועדים מראש עבור מצוות הכנת המצות ועבודת ההכנה נעשית בקפידה.

לבקשת משפחתו של אברהם, המתגוררת היום בטורונטו, קנדה, המצות מחולקות דווקא למשפחות חילוניות.

ראש ארגון 'לאורו נלך', הרב בני וורצמן ציין כי "הבקשה לחלק את המצות דווקא למשפחות חילוניות היא סימן לחשיבות של מצות אלו לכל בני עם ישראל, חילונים ודתיים. חלוקת המצות מרגשת ומחזקת את הקשר שקיים בין כל היהודים באשר הם. כמובן שאנחנו דואגים גם לאלו שחסר להם כחלק מהמטרה של הארגון לשיפור פני החברה בישראל".