סטרוק באירוע הזיכרון
סטרוק באירוע הזיכרוןנשים בירוק

במלאת שנה לפטירתה של אסתר כריש ז"ל, מוותיקות ההתיישבות ומראשי מקימי הישובים בשומרון, התקיים ביום שישי במרכז התרבות הארצישראלית שבשדמה בגוש עציון אירוע הוקרה וזיכרון לדמותה ופועלה.

האירוע אליו הגיעו עשרות מתומכי ההתיישבות ומוקירי דמותה של כריש ז"ל נפתח בדבריה של יהודית קצובר, מראשי 'נשים בירוק', שהזכירה את דבריו של הרב יצחק גינזבורג אודות הבן הרביעי בהגדה, הבן שאינו יודע לשאול, הבן הפחות מוכר ומוגדר מבין ארבעת הבנים. בן זה הוא למעשה "הבן האדיש" ומאדישות זו יש להתרחק. "אסתר כריש בפעלתנותה ובאישיותה המיוחדת הייתה האנטיתזה של אדישות זו," סיפרה קצובר.

אשת החינוך שרה אליאש נשאה דברים על תרומתן של נשים לאורך המאבק על ארץ ישראל. בדבריה הזכירה דמויות כמו אסתר הורביץ ממשפחת ריבלין שהייתה חלק משמעותי ממבצע היציאה אל מחוץ לחומות להתיישבות הירושלמית החדשה ודמויות נשיות נוספות. אליאש ציינה את הראייה הייחודית של נשים שהובילו גם בחזון הכולל וארוך הטווח וגם בראייה היומיומית והפרטנית.

בין הדוברים הייתה גם חברת הכנסת אורית סטרוק שקבעה כי שדמה, האתר בו עדיין מתנהל מאבק על המשך הרצף היהודי בין ירושלים למזרח גוש עציון ומוביל את סוגיית ההיאחזות בארץ ישראל, היא המקום הראוי ביותר לציון שנה לדמותה של אסתר כריש ז"ל.

עוד התייחסה חברת הכנסת סטרוק לאקטואליה העכשווית ותיארה את מה שהגדירה כ"העמידה על רגליים אחוריות" של אנשי מפלגתה נגד שחרור המחבלים בפעימה הרביעית. סטרוק אף הוסיפה ואמרה כי היא מיצרה על שמפלגתה לא נהגה כך כבר בפעימה הראשונה, מהלך שאולי היה מונע את שחרור המחבלים ששוחררו עד כה".

על קשיי הקליטה וההיאחזות באדמת קדומים בימי ראשית ההתיישבות סיפרה בתה של אסתר, הודיה. המוסיקאית אורה ברנס מבית אצ"ג עיטרה את האירוע כולו ביצירות מוסיקאליות בהן גם אחד משיריו של אצ"ג שהולחן על ידה.

לקראת תום האירוע עדכנה נדיה מטר, מראשי 'נשים בירוק' את המשתתפים אודות המכתב שנשלח לחברי הכנסת ובו הקריאה לנצל את קריסת המו"מ המדיני עם הפלשתינים כדי להציג את החלופה המדינית המתבקשת והציונית של החלת ריבונות ישראל על יהודה ושומרון. כמו כן דיווחה על קמפיין המרפסות הצפוי להיפתח ערב חג הפסח וקראה לנוכחים לחבור אליו, לקחת לבתיהם שלטים הקוראים להחלת ריבונות ביו"ש ולהיערך לתלייתם על מרפסות וחלונות ברחבי הארץ.

האירוע כולו נחתם בטקס מרגש בו נטעו נכדיה של אסתר כריש עץ לזכרה.

בקרוב בקמפיין המרפסות...