הנער שחולץ בחגיגת בר המצווה
הנער שחולץ בחגיגת בר המצווהיד לאחים

ברחבת הכותל המערבי בירושלים נערכה בר מצווה מיוחדת לנער שחולץ עם משפחתו מכפר ערבי.

עין בקרב כל מי שגדש את בימת קריאת התורה וסביבותיה לא נותרה יבשה - כשנער בר המצווה שעד תקופה קצרה לפני כן חי כמוסלמי, עלה לתורה. ההתרגשות נעוצה הייתה במעגל שנסגר במעמד זה.

לאחר קרוב לשני עשורים של סבל ומכאוב, בלב כפר ערבי, לא לפני שהתאסלמה והפכה לכלואה בעל כורחה, תוך איסור חמור שהוטל עליה לקשור קשר עם מי מנשות הכפר ולא להוציא את כף רגלה מפתח הבית בו הייתה נתונה בעוצר תמידי לילה ויום, מצאה ר' עוז בנפשה ובדרך לא דרך יצרה קשר עם יד לאחים.

היא סיפרה על מצוקתה הקשה והתחננה שיצילוה. במבצע מורכב, שרוב פרטיו טרם הותרו לפרסום, חילץ יד לאחים את ר' ושלושת ילדיה והעבירם לדירת מסתור מוגנת ומאובזרת היטב.

בהנחיית היועצים המשפטיים של יד לאחים הגישה ר' תלונה במשטרה נגד אלימות הבעל ובמקביל ביטלה בבית הדין הרבני את התאסלמותה. בעוד הרשויות מניחות את ידיהן על הערבי האלים, קיבלה ר' את המשמורת הבלעדית של הילדים בחזקתה.

יד לאחים העמיד לרשות האם עובדת סוציאלית שנפשה נקשרה בנפשה ובמקביל העמיק את הקשר עם שתי הבנות והבן באמצעות חונכים הנפגשים עמם בתכיפות גבוהה ומקדמים אותם ביהדות ובמנטליות יהודית.

השבוע, כאמור, נחוגה בהתרגשות רבה שמחת בר המצווה של ש'. בדרך לכותל, כשהעובדת הסוציאלית שאלה את ש', "אם הייתי אומרת לך לפני שנה שתחגוג בר מצווה בכותל, היית מאמין?" – הוא השיב לה בכנות: "הייתי שואל אותך מה זה בר מצווה? אבא שלי אסר על אמא לדבר איתנו דבר על כך ואני בכלל לא ידעתי שאני יהודי".