כיפה סרוגה
כיפה סרוגהצילום: פלאש 90

פאולין מרוואה, מנהיגת המפלגה של קוויבק PQ הבדלנית, הודיעה על התפטרותה מהנהגת המפלגה לאחר שספגה תבוסה פוליטית ואישית צורבת בבחירות הכלליות שנערכו אתמול (שני) בפרובינציה. כך מדווח העיתון שלום טורונטו.

המפלגה הליברלית, שהודחה מהשלטון לפני 19 חודשים, זכתה מחדש באמון הבוחר וב-70 מושבים מתוך 125 המושבים של האסיפה הלאומית. תוצאות הבחירות יאפשרו למפלגה הליברלית להקים ממשלה יציבה למשך ארבע השנים הקרובות.

המפלגה הבדלנית, ששלטה בקוויבק בממשלת מיעוט, קיבלה 30 מושבים ואיבדה 10 אחוז מכוחה. הקואליציה למען העתיד של קוויבק CAQ קיבלה 22 מושבים ומפלגת הסולידרות של קוויבק 3 מושבים.

מרוואה, שנכשלה אף בניסיונה להיבחר מחדש לפרלמנט, הודיעה ב-5 במרץ על הליכה לבחירות מוקדמות בניסיון להשיג רוב פרלמנטרי לקידום תפיסת עולמה הבדלנית, השמה דגש על הפרדה בין דת למדינה, עליונות השפה והתרבות הצרפתית וחתירה לעצמאות של קוויבק והיפרדות מקנדה.

קמפיין הבחירות עמד בסימן אמנת הערכים, שניסתה מרוואה לקדם, ואשר על פיה הוצע לאסור על נשיאת סמלים דתיים בולטים ע"י עובדי המגזר הציבורי ובמוסדות הממשלה. אמנת הערכים עוררה ביקורת נוקבת בקוויבק ובקנדה, שכן משמעותה המעשית הייתה הטלת איסור על עובדי המגזר הציבורי ומקבלי שירות במוסדות המדינה לחבוש כיפה, חיג'אב, תרבוש או כל לבוש דתי אחר בעת כניסה למשרד ממשלתי כלשהו.

בנאום הניצחון, אמר מנהיג המפלגה הליבלרית, פיליפ קויאר, כי תושבי קוויבק צריכים עתה להתמקד במה שמחבר ביניהם ולחוש גאים להיות תושבי הפרובינציה. מנהיג המפלגה הליברליתת בקנדה, ג'סטין טרודו, אמר בהודעת הברכה לרגל הניצחון, כי תושבי קוויבק הצביעו למען כלכלה חזקה יותר ונגד משאל עם שלישי בשאלת היפרדות מקנדה.

ארגון "בני ברית קנדה" ברך על ניצחון המפלגה הליברלית לאחר מערכת בחירות "הפלגנית ביותר" בתולדות הפרובינציה. בהודעה שפרסם הביע הארגון את ביטחונו, כי הממשלה החדשה תגלה התחשבות בצרכיה של הקהילה היהודית ותיאבק באנטישמיות ובקנאות.