רמב"ם
רמב"םארכיון

עבודת ביאור והידור של ספרי הי"ד החזקה לרמב"ם הושלמה לאחרונה על ידי מפעל משנה תורה ובשיתוף מכון המקדש.

העורך הראשי, יוחאי מקבילי, שהגה את הרעיון ונכנס לעניין בכל הכח, סיים לערוך את הכרך האחרון בסדרת הרמב"ם המבואר. אמנם זהו הכרך האחרון אך מדובר בכרך השלישי מתוך ארבעה ובו הספרים: עבודה, קרבנות וטהרה.

מקבילי סיפר לערוץ 7 כי הרעיון החל לאחר שלמד אצל הרב קאפח – שבעצמו תרגם את הרמב"ם מערבית, "הרעיון החל להתגלגל עד שהוצאנו את הרמב"ם בכרך אחד עם ניקוד. כך ניתן לתפוס את כל התורה".

הוא הסביר כי בהמשך הגיעה דרישה מהציבור לביאור של דברי הרמב"ם, "חשבתי שזו משימה פשוטה", ציין מקבילי.

מקבילי סיפר כי הרעיון התגלגל להוצאת הרמב"ם במהדורות נוספות והביאו להרבה שיתופי פעולה ביניהם עם מכון המקדש וכולל משפטי ארץ שבעפרה, "גם משרד החינוך המליץ על פרוייקט הרמב"ם היומי. הדבר הגדול", הסביר מקבילי, "שאנשים מבינים שאפשר ללמוד את כל התורה כולה בזמן קצר בדיוק כמו החזון של הרמב"ם".

על ההבדל בין הרמב"ם לשולחן ערוך, ציין מקבילי כי הרמב"ם מתחיל כל סדרת הלכות במה שצריך להיות במציאות האידיאלית בה בית המקדש היה קיים ורק לאחר מכן הוא כותב מה נהוג בימינו, לעומת השולחן ערוך שכותב בעיקר את ההלכות הנוגעות לימינו אנו.

כמו בכרכים הקודמים, דברי הרמב"ם נכתבו לאחר הגהה דקדקנית ולצידו הסבר בהיר ופשוט לטובת הלומד.

לאורך הספר פזורים שרטוטים על מנת להקל את ההבנה של דברי הרמב"ם בנושאים שלצערנו איננו חווים אותם ביום יום – ענייני המקדש.

בסוף הספר מובאים ציורים צבעוניים ותלת מימדיים הממחישים את העבודה בבית המקדש, תמונות מהר הבית בימינו המסבירות היכן בדיוק עמד בית המקדש והיכן נמצאת אבן השתיה. כמו כן תמונות המסבירות את ההלכות בספר הטהרה – החיות הטמאות, הכלים המתוארים בספר ועוד.

מדובר בסדרה יוצאת דופן המחבבת את לימוד הרמב"ם על הלומד ויוצאת במהדורת כיס, המהדורה המרכזית – שהכרך המדובר שייך אליה, ו'מהדורה' מיוחדת בה ישנו כרך אחד ובו כל ספרי הי"ד החזקה. ללומד נשאר רק לבחור איך נח לו יתר ללמוד את ספרי ההלכה הבסיסיים והחשובים.

ומה בהמשך? העורך הראשי סיפר כי השלב הבא הוא להוציא את הרמב"ם יחד עם דברי השולחן ערוך ודעות נוספות של דורנו בהלכה ובאקטואליה.