הסכנה. הארץ
הסכנה. הארץצילום: פלאש 90

העיתון "הארץ" מנהל מזה זמן מאבק שיטתי כנגד כל ניסיון לשוות גוון מעשי לצביונה היהודי של מדינת ישראל. החל מביקורת טלוויזיה נגד החנוכיה באולפני החדשות ועד מאבק עיקש נגד הקמת מנהלת הזהות היהודית וה"הדתה" בצה"ל.

אולם, הבוקר נמצא האויב החדש של הדמוקרטיה הישראלית, מתברר שזהו כנס רמלה ה-7 שנושאו השנה הוא "מדיניות כלכלית במדינה יהודית".

עיתונאי "הארץ", אורי משגב, שהפך בשנים האחרונות לאחד מבכירי הכותבים בעיתון, תוקף במאמר חריף את עצם קיום הכנס, תוך שהוא מציין בלעג, כי "עד עכשיו טעינו לחשוב שחקר הכלכלה, על כל מגבלותיו וכשליו, הוא עיסוק אוניברסלי. תחום החוצה גבולות ודתות. אבל מתברר שבישראל 2014 יש גם כלכלה לעם סגולה".

משגב מוטרד מאוד משורת הדוברים בכנס, בתוכם הרב ליאור מחד ויו"ר חברת החשמל יפתח רון טל מאידך (כשמשגב כמובן איננו שוכח להזכיר בהקשר זה, ללא קשר ברור, את כוונת החברה להעלות את התעריפים), שרי הבית יהודי ולצידם גם שופט בית המשפט העליון נעם סולברג.

סולברג, יש לציין, מטריד מאוד את משגב, אשר דרכו מבהיר בדיוק מה הוא חושב על שופטים דתיים ומקומם בבית המשפט העליון. "ראוי שבית המשפט העליון ייצג את כל רובדי האוכלוסייה בישראל, כולל שופטים דתיים. התנאי המחייב הוא שהמשפט העברי יהווה עבורם תחביב או מקור השראה סימבולי, לא ארגז כלים מעשי".

"המשפט העברי הוא נחלת העבר. בדיוק כמו הכלכלה היהודית", קובע העיתונאי משגב, "ספר הספרים פורש מסכת שלמה של דינים כלכליים וסוציאליים. חלקם מתקדמים ומרשימים מאוד לתקופתם. הם לא יכולים להיחשב רלוונטיים לתקופתנו, משום שהם מייצגים חברה אחרת - פטריארכלית, פוליגמית, אגררית, מעמדית, משעבדת. ליעקב אבינו היו ארבע נשים - שתיים מהן אחיות, שתיים אחרות שפחות. אין לו מה לייצג כראש משק בית בכלכלה הישראלית של ימינו".

לדבריו, הכנסת משתלב במה שהוא מגדיר, "שורה בלתי נגמרת של אירועי 'זהות יהודית' - אותה אובססיה שהיתה נחלתו של הזרם הכוחני־מיסיונרי בציונות הדתית, עד שאומצה כמדיניות רשמית של ממשלת ישראל. מגמה גזענית ושוביניסטית, דורסנית ומטשטשת גבולות, שחותרת תחת יסודות המדינה המודרנית".

הכנס יתקיים ביום שלישי הקרוב ויועבר בשידור וידאו חי בערוץ 7.