יריב לוין
יריב לויןצילום: פלאש 90

בראיון לערוץ 7 מתייחס חבר הכנסת יריב לוין לסיכויי שרידותה של הקואליציה ביום שלאחר המו"מ המדיני. זאת לנוכח איומי 'הבית היהודי' לנטוש את הקואליציה אם ישוחררו מחבלים ישראליים ואיומי 'התנועה' של ציפי לבני לנטוש אם יופסק המו"מ המדיני.

בראשית הדברים נשאל לוין אם כהונתו כיו"ר הקואליציה נחתמה באופן סופי ומוחלט או שיש סיכוי שימשיך בה גם עם כניסתו של מושב הקיץ. לדבריו הוא עצמו אמנם לא התבשר, כהגדרתו, על שמו של האדם שיחליף אותו בתפקיד, אך כמי שמתנהל על פי סיכומים קודמים הוא יודע שעם תום השנה הראשונה לכהונת הממשלה ייחתם תפקידו כיו"ר הקואליציה, כך הבטיח לו נתניהו וכך הוא מאמין שאכן יקרה.

באשר לתפקידו בהמשך הדרך אומר לוין כי היה שמח לו היה מקבל את תפקיד יו"ר ועדת חוץ וביטחון, וברור שתפקיד זה יכול להתבצע אך ורק על ידי אדם שראש הממשלה מעוניין בו ולא ניתן לכפות את המינוי על ראש הממשלה. עם זאת הוא מציין כי גם אם לא יימצא לו תפקיד בסדר גודל שכזה הוא אינו מוטרד שכן יש באמתחתו משימות פרלמנטאריות רבות מתחומי מערכת המשפט וכלשונו "חלק ניכר ממערכת המשפט היו שמחים שאשאר בתפקיד כי בתפקיד יו"ר הקואליציה לא התפניתי לטפל בעניינים החשובים הללו".

בהמשך הדברים העיר חבר הכנסת לוין על דבריה של השרה לבני כלפי השר בנט ש'בנט הוא יצהר' וקבע כי "להיות יצהר זה לא כל כך רע... מדובר באנשים מצויינים שמקימים ישוב לתפארת. במקרה הזה יש כאן אדם שרצה לקלל ונמצא לברך...".

באשר לסיכויי שרידותה של הקואליציה אומר לוין כי קיימים שני אפיקי פעילות פרלמנטאריים, הראשון הוא "המישור המהותי של אותה עסקה מפוקפקת ולא ראויה שניסו לתפור רק כדי להמשיך את המו"מ", עסקה לה התנגד בעבר והוא מתנגד לה גם כיום. האפיק השני הוא אפיק המשברים הסדרתיים שליוו את שנתה הראשונה של הממשלה.

לדברי לוין מפלגות הקואליציה הפכו במרוצת השנה האחרונה כל סוגיה ולו השולית ביותר לעילה לאיומים ולטיפוס על עצים שלא ניתן היה לרדת מהם. לטעמו התנהלות זו דורשת שיפור דחוף. "זה פוגע גם במהות ולא רק בתפקוד הממשלה כי כשכל דבר הופך לעילה למשבר מיטשטשים הגבולות בין הדברים המשמעותיים לאלה שפחות".

לדברים אלה ה וסיף חבר הכנסת לוין וציין כי בנושאים המהותיים הוא רואה את העסקה שהיה מי שניסה לרקום כעסקה שלא ניתן לקבלה וכפי שציין בעבר הוא עצמו לא יוכל לשרת ממשלה שמקבלת הקפאת בנייה וסעיפים מהנוסח הזה כחלק מעסקה מדינית. לטעמו דווקא משום שאינו אומר אמירות מסוג זה בכל שני וחמישי, כלשונו, יש לדבריו תוקף משמעותי יותר שכן הם מתייחסים לדברים המהותיים באמת.

לוין מביע תקווה ששרת המשפטים תהיה ישרה דיה כדי להכריז על כך שבהתאם למנדט שניתן לה פעלה בתיאום עם ראש הממשלה לקידום המו"מ המדיני אך מסתבר שקיימת בעיה בצד השני, "היה ראוי שהיא תאמר דברים כנים וישרים ואגב היא אמרה אותם", מזכיר לוין ומציין את השעות הראשונות שלאחר פניית אבו מאזן לאו"ם, שעות שלאחריהן הפנתה השרה לבני את האצבע המאשימה כלפי שרי 'הבית היהודי' כמכשול למו"מ.

לטעמו של לוין הסימפטום בו התאפיינה הממשלה עד כה, סימפטום בו הממשלה הופכת לזירת ייצור כותרות, "הסימפטום הזה ליווה אותנו לאורך כל השנה ולא תרם לתוצאות אמיתיות אלא מנע מלהציג את המחלוקות האמיתיות", אומר לוין הקורא לשקול כעת, לנוכח התנהלות הפלשתינית, מחדש את הקווים האדומים של ממשלת ישראל. "הדרך היחידה שתוביל לשלום היא שיבינו שאנחנו כאן כדי להישאר. רק כך יכבדו אותנו".

באשר לסיכויים להישארותה של 'התנועה' בממשלה אומר לוין כי חלק מחברי התנועה מבינים שישנם דגלים נוספים לבד מהדגל המדיני כדי לנופף בהם ולהשפיע בהם, וככאלה הם מעוניינים להישאר סביב שולחן הממשלה, בעיקר לנוכח החוקים המשמעותיים שיידונו במושב הבא ובהם חוקי דת ומדינה וענייני פנים מהותיים.

להערכתו במידה וחברי הקואליציה יפנימו שהמנדטים שקיבלו אינם רק זכות אלא ביטוי לאחריות יהיה ניתן להמשיך ולשבת יחדיו ולקדם סוגיות שונות, אך במידה ויחושו כל העת שהבחירות קרובות ולשם כך יש לייצר כותרות שתקצורנה קולות מצביעים הדבר ימנע פעילות סבירה של ממשלה. "צריך להבין שמה שיש עכשיו לא מובן מאליו. הסקרים מלמדים שאף אחת מחברות הקואליציה לא תהיה במצב טוב יותר אחרי בחירות".