מגננה. תרגיל פיקוד העורף
מגננה. תרגיל פיקוד העורףצילום: פלאש 90

תא"ל במיל' אמציה חן, פצי, מברך על ההחלטה של השר להגנת העורף גלעד ארדן לסיים את פעילות המשרד להגנת העורף בחודשים הקרובים.

לדבריו מדינת ישראל משלמת היום את המחיר של המעבר ממדיניות של התקפה למדיניות של חולשה ומגננה, "את ההתנהלות של הגנת העורף שאף אחד לא הבין אותה, ראינו בסופת השלג שפקדה אותנו, בשריפה בכרמל ובוודאי במלחמת לבנון השנייה, שום דבר לא התבצע כמו שצריך".

חן מציין, כי מישהו מנסה ליצור אשליה שיש פתרונות אך בפועל אין בטחון חוץ ואין בטחון פנים, "משתמשים באמצעים של פיתוחים טכנולוגיים כאילו בלחיצת כפתור יפתרו את בעיות הביטחון, ואולי אם יקימו עוד אגף או עוד משרד זה יפתור את הכול, הרי זה לעג וקשקוש, כל הציפיות קורסות ומחכים לאסון הבא".

חן סבור שמדינת ישראל חייבת לחזור לתורת הביטחון ההתקפית, "זו הסוגיה המרכזית בחיי האומה, מהי תפיסת הביטחון שלנו, בעבר בשנות החמישים עד שנות השבעים הרחקנו כל איום וכל שמץ של איום מהעורף. ההנחה הייתה שהמלחמה נערכת תמיד בתוך שטח האויב".

תורה זו שלטה לדברי חן, עד אחרי מלחמת שלום הגליל, "אז מפלגת העבודה הביאה את התפיסה הזאת לסיומה והעלו לסדר היום הציבורי את השאלה האם מוצדק לצאת למלחמת ברירה או רק במצב של אין ברירה. האם לחכות שהחרב תונח על הצוואר או לחכות להקזת הדם, הפכנו לעם שלא משמר את ריבונותו, חזרנו לתקופת הגלות כשקנינו בטחון מהפריץ או מהשייח' המקומי. כמו אבותינו בגטאות גם היום אנחנו קונים בטחון באמצעות מסירה של אדמות ארץ ישראל שזו גישה הרסנית".