סילופים. פרופ' שטיינברג
סילופים. פרופ' שטיינברגצילום: פלאש 90

דו"ח חדש שפורסם היום (ראשון) מכון המחקר NGO Monitor מראה, כי פלטפורמת המימון החדשה מטעמן של דנמרק, שוודיה, שוויץ והולנד, מנהלת זכויות האדם והמשפט הבינלאומי (המנהלת), תתמוך בלוחמה משפטית נגד ישראל.

במכון מציינים כי פעילות זו מנוגדת ניגוד ברור למטרות התוכנית לקידום "זכויות אדם והמשפט ההומניטארי הבינלאומי".

המנהלת היא יוזמה משותפת של ארבע המדינות ותקציבה המשוער לארבע שנים הוא 17.6 מיליון דולר.

במרץ 2014 המנהלת הכריזה על מענקים אשר יינתנו ל-24 ארגונים ישראלים ופלסטיניים. "בניגוד לטענה כי המנהלת ביצעה 'תהליך הערכה שקוף ומעמיק', המנהלת בחרה שוב לתמוך בארגונים פוליטיים אשר ברור שיכולתם להוציא לפועל את מטרותיהן של המדינות אינה קיימת", ציין פרופ' ג'ראלד שטיינברג נשיא NGO Monitor.

לדבריו, "במקום זאת הארגונים המוענקים פועלים נגד בכירים ישראליים, ונגד חברות בעלות קשרים עסקיים עם ישראל, מקדמים חרם משיכת השקעות וסנקציות נגד ישראל (BDS), וטוענים באופן שקרי כי ישראל היא 'מדינת אפרטהייד'".

אחד הארגונים, בדיל, הוא ממובילי קמפיינים בינלאומיים של BDS ופעילויותיו בעבר כללו אנטישמיות בוטה. לארגון אדאמיר יש ככל הנראה קשרים הדוקים עם החזית העממית לשחרור פלסטין, ארגון טרור המוכר ככזה על ידי האיחוד האירופי.

השותף המקומי במנהלת הוא המכון למשפט באוניברסיטת ביר זית. המכון פרסם דו"ח בשם "קידום זכויות הפלסטינים בהתאם למשפט הבינלאומי: קווים מנחים" (אנגלית וערבית). דו"ח זה, אשר פורסם בהבלטה בדף הפייסבוק של המנהלת מהווה מדריך אסטרטגי לניצול מושגים משפטיים על מנת להכפיש ולבודד את ישראל בזירה הבינלאומית, ומעודד הגשת תביעות בינלאומיות נגד בכירים ישראליים ונגד חברות המקיימות קשרים עם ישראל.

"המכון למשפט באוניברסיטת ביר זית אינו מתאים לשמש כשותף בפרויקט המוקדש למשפט בינלאומי", המשיך פרופ' שטיינברג. "אין לו את היכולת לממש את יעדי הפרויקט, ובמתכונתה הנוכחית המנהלת לא תקדם זכויות אדם או את השלום".

תוכנית המימון המשותפת הזו סבלה בעבר מבעיות דומות. מחקר של NGO Monitor הראה כי התוכנית בגלגולה הקודם (2013-2008), אשר נוהלה באמצעות המרכז לפיתוח ארגונים לא ממשלתיים, גם כן תמכה בארגונים פוליטיים אנטי-ישראליים, ולא הצליחה לעמוד ביעדיה.

NGO Monitor קורא למדינות התומכות במנהלת דנמרק, שוודיה, שוויץ והולנד להעריך מחדש את שותפותן עם המכון למשפט של אוניברסיטת ביר זית, כמו גם עם חלק מהארגונים אשר זוכים למענקים, על מנת להבטיח שהמימון יועבר רק לארגונים אשר פועלים בהתאם למדיניות הממשלות.